HCB Dames 1 (Hockeyclub Barendrecht)

BARENDRECHT – Maassluis is rond 1340 ontstaan als nederzetting bij een sluis in een zeewering die tussen de Noordzee en Rotterdam werd aangelegd om overstromingen te voorkomen. Dit kleine stadje dat is opgericht voor het tegenhouden van water, heeft ook bekende mensen als Khalid Boulahrouz, Oscar Moens, en Bruno Martins Indi gehuisvest. De in 1971 opgerichte hockeyclub Evergreen hoopt zichzelf te sterken aan dit verleden van de stad door vandaag (Maandag 14 maart 2016) tegen Barendrecht het veld op te stappen en niks door te laten. Aan de dames van Barendrecht de taak om door de verdediging heen te breken en de goede zaalcompetitie een vervolg te geven op het veld.

Waar de afgelopen weken vele oefenwedstrijden gespeeld werden als voorbereiding, hebben enkele speelsters de dag van de herstart van de competitie uitgekozen om in het buitenland te vertoeven. Met Dries in Londen en Quincy, Nian en Mara in Spanje was de selectie wat uitgedund. Hiervoor in de plaats waren Arianne, Danique, Nina en Fleur bereid gevonden om ons te versterken (waarvoor dank!).

Wedstrijd

We begonnen de wedstrijd met veel druk naar voren. Evergreen kwam er eigenlijk totaal niet aan te pas en in de eerste minuten waren er al vele kansen. Uiteindelijk duurde het tot de 8e minuut voordat Emily een bal van dichtbij een laatste tikje gaf en zo de 0-1 op het scorebord zette.

Aan het spelbeeld veranderde weinig. Het spel speelde zich af op de helft van Evergreen, veel druk naar voren en hopen dat de bal er een keer in vliegt. Met alle speelsters over de middenlijn, zoekend naar een gaatje. Van buiten de 23 meter gaf Kelly een harde pass de cirkel in, waar Aline de bal langs de keepster van Evergreen het doel in tipte. 0-2.

Jeroen bleek ook een tactisch geniale zet in huis te hebben. Fleur, die normaal voorstopster is bij de A1, werd in deze wedstrijd in de spits gezet. Na enkele kansen op de forehand, besloot ze dat het tijd was het dan maar te proberen met een backhandslag en hop, de bal vloog er in.

Met nog enkele minuten op de klok voor het einde van de eerste helft had Kelly er weer zin in. Vanaf eigen helft stormde ze op tot de 23 meter van de tegenstander, om weer hard de cirkel in te slaan. De keepster besloot deze weg te trappen, maar deed dit in de stick van de alerte Aline die de bal rustig intikte.

Het rustsignaal klonk en het was tijd om op adem te komen, of gewoon even van het lekkere zonnetje te genieten.

Tweede helft

De tweede helft begon dan ook met hetzelfde tempo als de rust. Traag rond tikkend, simpel balverlies van beide partijen en een gebrek aan motivatie. Na wat geschreeuw van Jeroen bleken we toch nog bereid er wat meer pit in te gooien. Er werd weer veel druk gezet en na veel gerommel belande de bal voor de backhand van Aline die van de gelegenheid gebruik maakte om haar derde van de wedstrijd te maken. Een volgend doelpunt liet niet lang op zich wachten en ontstond uit een nog grotere chaos in de cirkel waar die bal niet uit ging, er circa 9 keer shoot werd gemaakt, en Fenna uiteindelijk de bal het doel in schoot.
Nog twee doelpunten ontstonden door strafcorners, die er eindelijk in gingen. Na een eerste redding werd de bal opnieuw de cirkel in gebracht en wist Kelly de bal binnen te tikken. Bij de andere strafcorner werd wederom de bal in eerste instantie gekeerd, waarna Fleur de rebound goed inschoot. Voor de goede orde een tussenstand: 0-8.

Ondanks dat er weinig motivatie over was, waren er nog persoonlijke acties die het publiek deed opleven. Een harde pass van Maaike richting Marieke die direct door tikt en Fenna één op één met de keeper zette die er goed langs schoot. De bal ging perfect de hoek in, waar Fleur nog even stond om de bal op 5 cm voor de doellijn nog een extra zetje te geven. Aangezien dit de grootste doeltjesdief-actie ooit is, krijgt Fenna dit doelpunt alsnog op haar naam.

Een laatste noemenswaardige actie kwam van Aline die langs de zijlijn rent, naar binnen trekt over de achterlijn en op de stick legt van Fenna die daar al vijf minuten klaar lag en netjes binnen tikte. 0-10. Einde wedstrijd.

Thuiswedstrijd

Een mooi begin van de tweede seizoenshelft. Volgende week komt Prinsenbeek bij ons op bezoek, dus komt allen kijken naar onze eerste officiële thuiswedstrijd van 2016!