Basketbalvrouwen verliezen in eindfase van Solar-systemen Grasshoppers

BARENDRECHT – Het is de vrouwen van Renes/Binnenland niet gelukt de nummer twee van de ranglijst, Solar-systemen Grasshoppers, een nederlaag te bezorgen. In een meer spannende dan goede wedstrijd was de Katwijkse formatie in de eindfase net wat koelbloediger dan de thuisploeg en ging er zo met een 56-62 zege vandoor. Voor Renes/Binnenland, dat het grootste deel van de wedstrijd wel op voorspring stond, scoorden Gabriëlle van den Bosch (16), Jantine Kraak 13 (+ 17 rebounds) en Lisa van den Adel (10) in de dubbele cijfers.

Door de nederlaag heeft Renes/Binnenland nog maar twee punten voorsprong op Dozy BV Den Helder, de nummer vijf van de ranglijst waar volgende week in de kop van Noord-Holland tegen gespeeld moet worden.

Wedstrijd

De openingsfase is van beide ploegen zenuwachtig en pas na enkele minuten is het Gabriëlle van den Bosch met een driepunter de score opent. Tot 10-10 gaat het vervolgens gelijk op als via vrije worpen van wederom “Bell” van den Bosch en een score van Janine Guijt het 14-10 wordt. Solar-systemen Grasshoppers antwoord (14-13) maar Jantine Kraak en Inez van Hulsen met een driepunter zetten de 19-15 eindstand na het eerste kwart op het scorebord. Lisa van den Adel open het tweede kwart met en driepunter zodat het gat opeens 7 punten is (22-15), maar vervolgens stokt de Barendrechtse productie waardoor Grasshoppers op 22-24 kan komen. Tot de rust geven beide ploegen vervolgens geen krimp meer en wordt met een 28-29 stand de kleedkamers opgezocht.

Direct na rust is het wederom Renes/Binnenland dat de voorsprong pakt na opeenvolgende driepunters van Lisa van den Adel en Gabriëlle van den Bosch (37-31). Solar-systemen Grasshoppers blijft echter op het vinkentouw en komt bij 41-41 weer op gelijke hoogte. Met die stand wordt dan ook het derde kwart afgesloten. In het laatste bedrijf is de thuisploeg via Jantine Kraak diverse malen succesvol maar Renes/Binnenland is regelmatig te slordig om afstand te kunnen nemen van Grasshoppers. Tot 52-52 gaat het daarom gelijk op als de ploeg van coach Rick Driessen in de eindfase op 52-56 kan komen. In de slotminuten kan Renes/Binnenland diverse malen tot op twee punten komen maar verder komt niet. Ook een alles of niets poging in de laatste minuut heeft geen resultaat, Solar-systemen is koelbloedig van de vrije worplijn en neemt met 56-62 de winst mee naar Katwijk.

Scores: Gabriëlle van den Bosch 16, Jantine Kraak 13 (+ 17 rebounds), Lisa van den Adel 10 (+ 8 rebounds), Janine Guijt 8, Inez van Hulsen 7 (+ 6 rebounds), Yvette Adriaans 2.

Uitwedstrijd

Volgende week zaterdag speelt Renes/Binnenland in Den Helder de belangrijke uitwedstrijd tegen de nummer vijf van de ranglijst, Dozy BV Den Helder. De wedstrijd in sporthal Sportlaan begint om 19.00 uur.

Foto door: Arie Kraak