Binnenland Dames 1 (Seizoen 2016/2017)

BARENDRECHT – De vrouwen van Renes/Binnenland hebben in de zeer goed gevulde eigen sporthal De Driesprong de derby tegen Rotterdam Basketball met een 85-65 winst afgesloten. Op de winst viel niets af te dingen, maar met name een slecht derde kwart zorgde ervoor dat de marge veel kleiner was dan op basis van de ruststand (49-28) verwacht mocht worden. Vooraf kreeg Renes/Binnenland een flinke domper te verwerken; Zera Butter werd vrijdag met spoed geopereerd aan een oogblessure die haar al enige weken partte speelde en zal zeer waarschijnlijk dit kalenderjaar niet meer in actie komen. Verder raakte guard Inez van Hulsen donderdag op de laatste training geblesseerd zodat zij ook niet aan de start kon verschijnen. Door de winst blijft Renes/Binnenland wel tweede op de ranglijst met twee punten achterstand op koploper Lekdetec.nl.

De eerste score van de wedstrijd is voor Randell van der Lee en via scores van de in de eerste helft niet te stoppen Janine Guijt wordt het 6-0. Even komt de Rotterdamse formatie terug (11-9) maar via Janine Guijt plaats Renes/Binnenland een tussensprint die met een driepunter van Randell van der Lee leidt tot een 24-17 stand het aan het eind van het eerste kwart. Het tweede kwart begint de Barendrechtse formatie met een driepunter van Gabriëlle van den Bosch en een score van Randell van der Lee en wordt het startsein gegeven voor een goed kwart waarin Renes/Binnenland uiteindelijk het fundament legt voor de uiteindelijke zege. Onder andere drie opeenvolgende driepunters van Imke van Genderen, Randell van der Lee en Lisa van den Adel zorgen voor een 40-22 stand en bij rust is de marge al 21 punten (49-28).

Na rust is Renes/Binnenland niet scherp en kan Rotterdam Basketball het verschil terugbrengen tot 9 punten (57-48). Onder aanvoering van Randell van Lee wordt het verschil dan echter weer snel richting de twintig punten gebracht zodat de thuisploeg met een comfortabele 66-48 stand het laatste kwart kan ingaan. Dat verschil loopt aan het begin van het laatste kwart nog verder op (74-48) en coach Joost van Rangelrooy kan ook zonder problemen een formatie in het veld zetten met vier jeugdspeelsters van 15, 16 en 17 jaar zonder dat het verschil terugloopt. Rotterdam Basketball kan geen vuist meer maken en uiteindelijk wordt bij een 85-65 stand het eindsignaal bereikt.

Scores

Scores: Randell van der Lee 21 (+ 8 rebounds), Janine Guijt 19, Lisa van den Adel 12 (+ 7 rebounds), Gabriëlle van den Bosch 10 (+ 4 steals), Maxime Essenstam 7, Imke van Genderen 5, Michelle Zantman 4, Chermensa van la Parra 3, Christa Baccas 2 (+ 8 rebounds), Lotte Sant 2.

Aankomende week speelt Renes/Binnenland wederom een thuiswedstrijd. Om 20.30 uur is dan in sporthal De Driesprong Keus/Royal Eagles de tegenstander.