Renes/Binnenland in 4e kwart langs Solar-systemen Grasshoppers

BARENDRECHT – De vrouwen van Renes/Binnenland hebben de vijfde opeenvolgende zege in de Vrouwen Basketball League geboekt. In een zeer goed gevulde sporthal de Driesprong won de ploeg van coach Joost van Rangelrooy na een ruststand van 34-32 door een uitmuntend laatste kwart met 79-58. Uitblinker in de laatste fase van de wedstrijd was Michelle Zantman die met 13 punten in het laatste kwart Renes/Binnenland op sleeptouw nam. Topscorer werd Maxime Essenstam die met 16 punten en 10 rebounds wederom een double-double liet noteren. Ook Christa Baccas scoorde een double-double met 12 punten en 10 rebounds en Lisa van den Adel was met 12 punten die vierde “Binnenlander” in de dubbele cijfers.

Door de zege blijft Renes/Binnenland samen met Lekdetec.nl, dat Dozy BV Den Helder ruim versloeg, koploper van de Vrouwen Basketball League.

Renes/Binnenland moet het tegen Solar-systemen Grasshoppers doen zonder Gabrielle van den Bosch die vorige week in de wedstrijd tegen Amazone uitviel met een enkelblessure en Zera Butter die op de training afgelopen week een oogblessure opliep. Desondanks start Renes/Binnenland goed tegen de Katwijkse formatie, driepunters van Maxime Essenstam en Lisa van den Adel zorgen voor een 6-2 stand en via Christa Baccas en Maxime Essenstam is het kort later zelfs 11-2. Dan valt de thuisploeg echter helemaal droog en kan Solar-systemen Grasshoppers met een 0-18 run de voorsprong pakken (11-20). Een driepunter van Randell van der Lee breekt de ban aan Barendrechtse kant maar aan het eind van het eerste kwart is de stand nog altijd 17-24 in het voordeel van Grasshoppers. Twee opeenvolgende scores van Christa Baccas brengen Renes/Binnenland in het tweede kwart op 21-26 en langzaam maar zeker kan de achterstand worden verkleind. In de laatste minuten voor rust is het vooral Janine Guijt die namens de thuisploeg zorgt voor de scores en hiermee Renes/Binnenland naar een 34-32 voorsprong schiet.

Direct na rust kan de ploeg uit Katwijk weer weglopen bij Renes/Binnenland (39-45), maar Maxime Essenstam en Christa Baccas brengen de teams weer op gelijke hoogte (45-45). Renes/Binnenland blijft met hoge intensiteit spelen daar waar bij Solar-systemen Grasshoppers langzaam de eerste barstjes te zien zijn. Via Randell van der Lee en een driepunter van Lisa van den Adel pakt de thuisploeg weer de voorsprong aan het van het derde kwart. Het laatste kwart start nog met een score van Grasshoppers maar dan is het Michelle Zantman die de Barendrechtse score-machine aanzet. Via een 21-0 run, met 10 punten van haar hand, wordt het 72-51 en is de wedstrijd gespeeld. Ook in de eindfase verzaakt Renes/Binnenland niet waardoor het kwart uiteindelijk met een veelzeggende 28-9 wordt afgesloten en een mooie 79-58 winst wordt behaald.

Scores: Maxime Essenstam 16 (+ 10 rebounds), Michelle Zantman 13, Christa Baccas 12 (+ 10 rebounds), Lisa van den Adel 12, Randell van der Lee 9 (+ 5 steals), Inez van Hulsen 7 (+ 8 rebounds, 5 assists), Janine Guijt 7 (+ 5 assists), Imke van Genderen 3.

Uitstel

Aankomende week speelt Renes/Binnenland niet. De geplande wedstrijd van 15 oktober in en tegen Den Helder is in verband met de deelname van Lisa van den Adel aan het WK3x3 in China uitgesteld naar een nog nader vast te stellen datum. Op zaterdag 22 oktober is dan de volgende wedstrijd en mag Renes/Binnenland naar Bemmel afreizen voor de topper tegen het eveneens nog ongeslagen Lekdetec.nl.