Basketbaldames Lintex-Binnenland lijken klaar voor bekerfinale

BARENDRECHT – De laatste wedstrijd in aanloop naar de nationale bekerfinale heeft voor de vrouwen van Lintex-Binnenland een ruime 102-46 zege op Amazone Utrecht opgeleverd. Zeker voor rust liet de thuisploeg helemaal klaar te zijn voor de bekerfinale. Onder aanvoering van een ouderwets op dreef zijnde Zera Buter (43 punten, waarvan 27 voor rust) liet het Amazone compleet kansloos voor rust (66-14). Na rust ebde logischerwijs de concentratie wat weg waardoor de Utrechtse formatie er uiteindelijk nog genadig vanaf kwam. Naast Zera Butter eindigde ook Lisa van den Adel met 16 punten in de dubbele cijfers.

Vanaf de eerste seconde laat Lintex-Binnenland er geen twijfel over bestaan dat het toeleeft naar de bekerfinale van volgende week. Het team verdedigt messscherp en aanvallend is Zera Butter niet af te stoppen. De eerste 6 punten zijn afkomstig van de guard en pas na een driepunter van Lisa van den Adel (9-0) kan Amazone de eerste score laten aantekenen vanachter de driepuntscirkel. Lintex-Binnenland stoomt dan door naar 31-3 met nog eens 13 punten van Zera Butter voordat de Utrechtse formatie via één rake vrije worp weer tot scoren kan komen. Rianne de Roos tekent met twee opeenvolgende scores voor de eindstand na kwart één van 37-4. Heel even lijkt Amazone bij de start van kwart twee het tempo van Lintex-Binnenland te kunnen breken maar dit is slechts schijn. Esther Fokke, Rachel Roubehie-Fissa en Eline Kasius zorgen ervoor de het verschil verder oploopt naar 55-10 waarna uiteindelijk twee driepunters van Zera Butter en één van Yvette Adriaans de ruststand van 66-14 op het scorebord zetten.

Na rust speelt Lintex-Binnenland in een tempo lager, maar desondanks loopt het verschil verder op. Zera Butter scoort veelvuldig maar ook de rest van het team pakt de scores mee. Via 77-19 halverwege het derde kwart wordt bij 85-24 een marge van boven de 60-punten neergezet. Amazone kan nog wel even antwoorden voordat Willeke Bruins met 5 punten op rij het kwart besluit (88-30). Na een paar minuten in het laatste kwart wordt het grootste verschil van de avond genoteerd bij 97-32. Daarna gelooft de thuisploeg het wel en kan Amazone uiteindelijk de score nog een klein beetje een dragelijk aanzien geven. Het slotakkoord is echter voor Zera Butter die zowel het honderdste punt laat noteren als de laatste score van de wedstrijd (102-46).

Scores: Zera Butter 43 (+ 7 rebounds, 6 steals), Lisa van den Adel 16 (+ 9 rebounds), Esther Fokke 9, Eline Kasius 8 (+ 11 rebounds, 7 assists), Willeke Bruins 8, Rachel Roubehie-Fissa 7, Rianne de Roos 6 (+ 7 rebounds), Yvette Adriaans 3, Shari Jeffrey 2.

Bekerfinale

Aankomend weekend speelt Lintex-Binnenland in de eigen sporthal De Driesprong de finale om de Nederlandse Beker tegen Lekdetec.nl. De wedstrijd begint om 20.00 uur. Zie voor de ticketverkoop de eerdere berichtgeving.