Basketbaldames moeten winst aan Dozy BV Den Helder laten

BARENDRECHT – De vrouwen van Lintex-Binnenland konden het zaterdag in sporthal De Driesprong niet bolwerken tegen Dozy BV Den Helder. Na een ruststand van 28-29 zegevierde de Helderse formatie met 51-67. De zege was geflatteerd want Lintex-Binnenland speelde bij vlagen goed basketball en kon lang dromen van een overwinning. In een alles of niets poging in de laatste minuten werd het verschil veel groter dan gerechtvaardigd. Coach Joost van Rangelrooy was ver na afloop van de wedstrijd nog steeds woest op de arbitrage die er een potje van maakten en in zijn ogenschuldig waren aan de nederlaag van zijn ploeg. Hij was echter ook tevreden met het spel van zijn team die hij en assistent-coach Mitchell Lieveld tactisch aan het klaarstomen is voor de bekerfinale van 2 april aanstaande.

De wedstrijd start met driepunters van Janiek van Veen namens Dozy BV Den Helder en Lisa van den Adel namens Lintex-Binnenland. Kort later is het 3-7 als Lisa van den Adel weer een driepunter loslaat en Rianne de Roos Lintex-Binnenland voor het eerst aan de leiding brengt (8-7). Lintex-Binnenland gaat door met een drietje van Esther Fokke en scores van Rianne de Roos en grieperige Zera Butter (15-7). De thuisploeg verzaakt dan even en Dozy BV Den Helder kan via een 0-12 run het kwart met een 15-19 voorsprong afsluiten.

Ook de start van het tweede bedrijf is voor Den Helder dat op een 15-23 voorsprong komt. Onder aanvoering van Rianne de Roos komt Lintex-Binnenland weer dichterbij en een driepunter van Willeke Bruins zorgt voor de aansluiting (24-25). Bij rust staat hetzelfde verschil nog steeds op het scorebord: 28-29.

Lintex-Binnenland komt vol vuur uit de kleedkamer Twee opeenvolgende driepunters van Esther Fokke en een score van Lisa van den Adel betekenen een 36-29 voorsprong. Vervolgens mag Den Helder viermaal achtereen naar de vrije worplijn en weet hieruit de maximale score te halen (36-37). Tot het einde van het kwart blijven de ploegen dan in evenwicht, maar een buzzerbeater van Maaike Klein zorgt voor een 46-49 afsluiting van het kwart. Dozy BV Den Helder gaat bij de start van het vierde kwart verder en weet het verschil weer uit te bouwen 48-57. Bij 51-57 lijkt Lintex-Binnenland de wedstrijd weer van spanning te voorzien, maar in een alles of niets poging volgen geen scores meer van de thuisploeg daar waar Dozy BV Den Helder wel blijft scoren en uiteindelijke een 51-67 op het scorebord zet.

Scores: Rianne de Roos 13 (+ 14 rebounds), Lisa van den Adel 11 (+ 5 rebounds), Esther Fokke 11, Zera Butter 8, Willeke Bruins 3, Rachel Roubehie-Fissa 3, Shari Jeffrey 2.

Amsterdam en Utrecht

Aankomend weekend is Lintex-Binnenland vrij waarna er twee thuiswedstrijden volgen tegen CTO-Amsterdam en Amazone Utrecht. In het weekend van 2 april staat dan de bekerfinale op het programma.