HCB Heren 1, Hockey

BARENDRECHT – Wat een wedstrijd zou dit uiteindelijk worden. Vooraf was al duidelijk dat het Ommoordse en Barendrechtse publiek zich kon gaan opmaken voor een ware strijd tussen twee degelijke ploegen, waarbij de winnaar mee zou gaan met de top en de verliezer (tijdelijk) afstand zou nemen van diezelfde top. Een pot hockey waarin meer op het spel staat dan een wedstrijdje winnen of verliezen.

Eerste helft

Beeld van de eerste helft: Barendrecht rommelt een beetje op eigen helft, maar rommelt zich wel gevaarlijk dicht naar een doelpunt. Binnen vijf minuten hadden de bezoekers de marge al naar twee kunnen liften. Het rommelt verder op eigen helft, waardoor Ommoord kansen begint te krijgen. Maar het scorebord blijft nog ongeroerd. Dan komt er een fase waarin het gerommel over gaat in georganiseerd aanvalswerk. En dan is Joost Valster op zijn beste. Hij mag de 0-1 op het bord prikken. Het is niet lang daarna de beurt aan Ommoord om de gelijkmaker te maken. Maar de bezoekers tonen wederom veerkracht, in de persoon van Jasper Willems. 1-2. De ruststand wordt bepaald door Ommoord, die nog snel de 2-2 maken.

Tweede helft

De tweede helft is een bijzondere. Hij had min of meer alles. Behalve een winnaar. Het spelniveau, van welke hoogte dan ook, heeft de wedstrijdleiding, de spelers, het publiek en misschien ook wel de buurt tot het uiterste gedreven. Emoties liepen hoog op, zoals dat hoort in een spannende pot, waardoor de wedstrijd alleen maar spannender werd. In de eerste seconde van de tweede helft neemt Ommoord meteen een voorsprong. Daarna zorgen Jasper Willems en Joost Valster er weer persoonlijk voor dat de wedstrijd richting de Barendrechtse kant valt. Als de bezoekers op die manier op 3-4 zijn gekomen weet Ommoord er weer een strafcorner uit te forceren en deze om te zetten in een doelpunt. Met een 4-4 stand en nog tien minuten op de klok gaan beide partijen tot het gaatje, waarin ieder team aanspraak maakt op de volle overwinning. Een absoluut gevecht draait uit op een teleurstelling, waarin de punten verdeeld worden.

Gelijkspel

Tevreden? Nee. En nu kunnen legio redenen volgen waarom niet en hoe je daar wel voor kan zorgen maar het gevoel na zondag komt neer op dit: twee punten verloren. Hulde aan Ommoord voor de geleverde strijd en de mooie pot als resultaat. Volgende week zal er minstens weer zoveel strijd geleverd worden door Barendrecht als Rijswijk op bezoek komt. Ook zij doen nog steeds een gooi naar de bovenste plaatsen. Maar laat een ding duidelijk zijn: Barendrecht. Gaat. Graag. Mee. Omhoog. Tot zondag, 14:45 uur.

Ps. Sterkte Daan van Dijk, die het strijdperk heeft moeten verlaten met een gebroken duim. Joe!