Sport: Basketbal

BARENDRECHT – De vrouwen van Lintex-Binnenland zijn de hervatting van het seizoen 2015-2016 begonnen met een mooie uitoverwinning tegen de koploper van de Vrouwen Basketball League, Dozy BV Den Helder. Met een bijna voltallige selectie, alleen Randell van der Lee is nog geblesseerd, kwam Lintex-Binnenland wat moeizaam uit de startblokken en keek bij rust nog tegen een 36-29 achterstand aan. Na rust trok de ploeg van coach Joost van Rangelrooy langzaam de wedstrijd naar zich toe en boekte uiteindelijk op karakter een 60-65 zege. Door de nederlaag is Solar systemen Grasshoppers nu de nieuwe koploper van de VBL. De Katwijkse formatie is aankomende week in Barendrecht de volgende opponent van Lintex-Binnenland.

Dozy BV Den Helder opent via Maaike Klein de score waarna Lintex-Binnenland via Esther Fokke en Eline Kasius met 2-6 de leiding neemt. Beide ploegen grossieren in de beginfase in balverlies en slechte schoten waardoor de scores zeldzaam zijn. De thuisploeg doorbreekt als eerste de barrière en kan hierdoor weglopen naar 14-6. Die marge blijft daarna gedurende het kwart stabiel en bij een 20-13 score wordt het tweede bedrijf gestart. Hierin is het Rachel Roubehie-Fissa die het startsein geeft voor de achtervolging maar dichterbij dan 24-20 komt Lintex-Binnenland niet. De thuisploeg kan zelfs vlak voor het rustsignaal nog verder weglopen doordat de rust in het spel bij Lintex-Binnenland ver te zoeken is. De kleedkamers worden dan ook bij een 36-29 stand opgezocht.

Na rust komt Lintex-Binnenland onder aanvoering van Lisa van den Adel en Rianne de Roos beter in de wedstrijd waardoor het verschil terugloopt. Na een score van Willeke Bruins wordt het 46-45 en lijkt Lintex-Binnenland de wedstrijd naar zich toe te trekken maar Dozy BV Den Helder weet toch weer de marge te vergroten tot 50-45. De eerste minuten van het laatste kwart blijft dit verschil op het scorebord staan, maar na twee scores van Lisa van den Adel is het weer 54-53. Lintex-Binnenland heeft de verdediging beter op orde waardoor de thuisploeg amper meer tot makkelijke schotpogingen kan komen. Rianne de Roos zet Lintex-Binnenland vervolgens op voorsprong (56-57), maar Den Helder antwoord weer (60-57). Zera Butter en Rianne de Roos antwoorden echter opnieuw waarna Rachel Roubehie-Fissa met een score en twee rake vrije worpen de winst binnen haalt.

Scores

Scores: Lisa van den Adel 13 (+ 7 rebounds), Rachel Roubehie-Fissa 11, Esther Fokke 11, Zera Butter 10 (+ 7 rebounds), Rianne de Roos 9, Eline Kasius 7 (+ 9 rebounds), Willeke Bruins 4.

Wedstrijd

Aankomende zaterdag komt dus de nieuwe koploper van de Vrouwen Basketball League, Solar systemen Grasshoppers naar Barendrecht. De wedstrijd In sporthal De Driesprong begint om 20.15 uur. Toegangskaarten zijn alleen verkrijgbaar bij de kassa in de sporthal vanaf één uur voor de wedstrijd.