Basketbal

BARENDRECHT – Met een prima eerst helft gevolgd door een regelmatige tweede helft heeft het mannenteam van Aarnoudse-Binnenland de competitie uitstekend hervat. Tegenstander het Utrechtse Cangeroes kwam er in 40 minuten eigenlijk nooit echt aan te pas. Dit bracht een eindstand die bijna identiek is aan de eindstand van deze wedstrijd in het voorgaande seizoen. Toen eindigde de score bij 81-66 en nu verlieten beide ploegen het veld met een eindstand van 81-64.

Een beeld dat we vrij vaak zien dit jaar is dat de thuisploeg erg sterk aan de start begint. Cangeroes opende de score, maar daarna was het Aarnoudse-Binnenland dat direct een klein gaatje wist te slaan. Door de 13-6 probeerde de coach uit de Domstad de flow bij de Barendrechters te breken met een time-out. Echter was na deze korte pauze eenzelfde spelbeeld te zien. Door middel van een sterke defensie konden veel fastbreaks worden gelopen wat een simpele score tot gevolg had. Na tien minuten was de voorsprong uitgebouwd naar 23-10.

In het tweede kwart werd geprobeerd om met dezelfde intensiteit te spelen. Dit betekent afspraken in de verdediging nakomen en snelle uitbraken. Dit lukte deels, maar door meer lengte overwicht bij de tegenstander lukte het Utrecht om inside iets makkelijker tot score te komen. Absolute uitblinker deze wedstrijd was Richard Maxwell, hij was overal te vinden. Assists, rebounds en scores met zijn typische “Maxwell-schwung”. Met twee veldscores en een driepunter bracht hij de marge op 19 punten voorsprong bij rust (46-27).

Voor het eerst dit seizoen viel de ploeg in het derde kwart iets terug. Waar dit meestal het sterkste kwart blijkt te zijn, was dit nu de minste. Het tempo kon niet meer gedicteerd worden en de creativiteit in de aanval was een beetje weg. Ook coach Kazanakovas was nu genoodzaakt om zijn time-outs te gebruiken. Hierin werden wat mutaties doorgevoerd en de tactische aanwijzingen herhaald. Uiteindelijk bleef het gat altijd meer dan tien punten door afstandsschoten van Gillian Boldewijn en Martijn van Noordenne. Echter scoorde Cangeroes deze tien minuten bijna net zoveel als de gehele eerste helft (periodestand 18-25).

Met een 64-52 voorsprong werd er gestart aan het laatste gedeelte van dit boeiende duel, want de toeschouwers werden prima vermaakt door beide teams. Niet alleen Aarnoudse-Binnenland had mooie aanvallen, ook Cangeroes liet met vlaggen zien een top vier team te zijn. Gelukkig voor het Barendrechtse publiek kwam het samenspel van hun ploeg dit kwart weer op een gewenst niveau. Met een aantal uitstekende combinaties lieten de Binnenlanders zien waarom zij fictief aan kop gaan in de sterke Promotie Divisie. Als Floris de Jong dan ook nog is keer op keer de trekker weet over te halen van steeds absurdere afstanden is het applaus terecht voor het winnende team. Eindstand 81-64.

Coach Kazanakovas na de wedstrijd: “We begonnen vandaag (Maandag 11 januari 2016) erg solide aan deze wedstrijd. Ons gameplan werkte uitstekend, vooral in de eerste helft. In de derde periode hadden we het even lastig om het juiste tempo te vinden, maar de jongens hebben zich prima terug geknokt. Doordat ons afstandsschot goed valt kwamen we eigenlijk niet echt in gevaar. De start van 2016 heeft wederom bewezen dat we er als team staan. Ik kan dus tevreden terugkijken hoe we deze gevaarlijke tegenstander hebben aangepakt vanavond.

Topscoorders

Topscoorders: Richard Maxwell 18, Sjoerd van Vilsteren 15, Martijn van Noordenne 14, Gillian Boldewijn 12, Floris de Jong 12.