Lintex-Binnenland verweerd zich goed, maar verliest wel

BARENDRECHT – Het is de dames van Lintex-Binnenland wederom niet gelukt om een zege te pakken in de Vrouwen Basketball League. Na een spannende wedstrijd werd, in een goed bezette sporthal De Driesprong in Barendrecht, met 63-73 verloren van koploper Dozy BV Den Helder.  De door veel blessures geplaagde ploeg van coach Joost van Rangelrooy vocht voor wat het waard was en leidde bij rust nog met 34-31, maar moest uiteindelijk in het laatste kwart toch het hoofd buigen. Door de nederlaag is deelname aan de Final Four eind december een stuk verder uit het zicht geraakt.

Voor Lintex-Binnenland blijkt de blessuregolf echter nog niet ten einde te zijn. Linda Appers is weliswaar inzetbaar maar verre van fit uit de wedstrijd tegen Loon Lions gekomen. Toch komt de Barendrechtse formatie goed uit de startblokken en pakt na scores van Zera Butter en een driepunter van Lisa van den Adel een 5-2 voorsprong. Dan is het echter Dozy BV Den Helder dat het heft in handen neemt en naar een voorsprong van 10 punten wegloopt aan het einde van het eerste kwart (10-20). Het tweede kwart is de eerste score voor ploeg uit Den Helder waarmee de grootste voorsprong van de avond op het bord verschijnt (10-22). De uitblinkende Zera Butter, die uiteindelijke met 34 punten en 13 rebounds een prachtige double-double laat aantekenen, brengt Lintex-Binnenland weer in het spoor (18-23). Vervolgens moet echter ook Lisa van den Adel met een handblessure het veld verlaten. Ze keert na een paar minuten wel terug maar kan in het vervolg van de wedstrijd niet meer haar stempel op de wedstrijd drukken. Desondanks knokt Lintex-Binnenland zich terug. Willeke Bruins en Shari Jeffrey brengen beide ploegen op gelijke hoogte (29-29) en via Zera Butter en Linda Appers heeft de thuisploeg bij rust toch een voordelige marge van drie punten te pakken (34-31).

Het derde kwart blijft de marge tussen beide ploegen minimaal. De krachtsverschillen tussen beide ploegen zijn nihil. Voor Dozy BV Den Helder zijn het met name Maaike Klein en Janiek van Veen die veelvuldig tot scoren komen, bij Lintex-Binnenland zijn dat Zera Butter en Shari Jeffey. Via 43-42 wordt het 50-49 aan het einde van het derde kwart en is er nog niets te zeggen over wie er met de winst vandoor gaat.

Tot 54-53 gaat het in het vierde kwart gelijk op. Zoals ook in de eerdere wedstrijden vloeien de krachten bij de smalle selectie van Lintex-Binnenland langzaam weg. Dozy BV Den Helder kan hierdoor een gaatje slaan (54-60). Lintex-Binnenland knokt voor wat het waard is maar kan niet meer dichterbij komen, mede doordat de Helderse ploeg vanaf de vrije worplijn geen fouten maakt. De eindstand van 63-73 is uiteraard een domper voor Lintex-Binnenland, maar met de verwachting dat in november er weer een aantal van de geblesseerde speelsters zullen terugkeren op het veld is verwachting gerechtvaardigd dat de weg naar boven straks weer gevonden zal worden.

Zera Butter 34 (+ 13 rebounds), Shari Jeffrey 11, Lisa van den Adel 6 (+10 rebounds), Willeke Bruins 6, Linda Appers 4 (+ 6 rebounds), Michelle Zantman 2.

Wedstijd

Aankomende zaterdag speelt Lintex-Binnenland wederom een thuiswedstrijd. Om 20.15 uur is in sporthal De Driesprong in Barendrecht landskampioen Lekdetec.nl de tegenstander. Toegangskaarten zijn alleen verkrijgbaar bij de kassa in de sporthal vanaf één uur voor de wedstrijd. Hier zijn ook seizoenskaarten te koop.