Basketbalheren Vertom/Binnenland (CBV Binnenland, 2018 - 2019)

BARENDRECHT – Vertom/Binnenland heeft een belangrijke overwinning behaald in de thuiswedstrijd tegen Blauw Wit. Door een sterke tweede helft boekte de talentvolle Barendrechtse formatie een zeer welkome overwinning van 68-59.

Ik heb veel vertrouwen in dat wij vandaag (Zondag 11 november 2018) de winst gaan pakken”, sprak coach Alex Schaap vooraf: ”Willen wij de aansluiting houden met de andere teams in de eerste divisie is een overwinning ook noodzakelijk.

In tegenstelling tot de laatste wedstrijden kwam Vertom/Binnenland dit keer goed uit de startblokken. Met driepunters van point-guard Ronald Schouten (2x) en Jasper van den Adel werd een 9-6 voorsprong genomen. De eerste periode werd afgesloten met een 19-17 voorsprong. In het tweede kwart zette de Roosendaalse opponent een andere verdedigingsvorm neer. Vertom/Binnenland had geen moeite met de 1-3-1 zone-verdediging van de Brabanders, maar maakte het voor zichzelf alleen onnodig moeilijk door de vele vrije schotkansen niet te benutten. Mede door een schotpercentage van 23% (!) zag de thuisploeg Blauw Wit langszij komen: 25-32. In de rust had Vertom/Binnenland de schade beperkt kunnen houden tot een achterstand van 30-35.

De ploeg van coaches Schaap en Eric Jan Van Ooijen scherpte na de pauze de verdediging aan. Toch bleef het verschil lang op de borden staan. Pas bij een nadelige stand van 40-48 kwamen de Barendrechters in een flow. Met hard verdedigen en goede aanvallen werd een run van 18-2 neergezet. De voorsprong van 58-50 kwam in de spannende slotfase bijna nog in gevaar. Bas den Hoedt en Jeroen Los moesten met 5 fouten naar de bank en het verschil werd door Baluw Wit teruggebracht tot 61-59. Maar Vertom/Binnenland liet zich in de In de spannende slotfase niet verrassen. Topscorer Ronald Schouten bracht met een driepunter het verschil weer naar 5 punten. Een feilloze én zeer belangrijke driepunter van de sterk spelende Jasper van den Adel besliste wedstrijd definitief. Coach Schaap was dan ook heel content met de 68-59 overwinning. Ronald Schouten (20), Jeroen Los (13) en Jasper vanden Adel met 11 punten waren de productiefste Binnenlanders.

De komende twee weken is Vertom/Binnenland vrij.