Basketbalvrouwen CBV Binnenland pakken winst en plaatsten zich voor Final Four

Zaterdagavond stond voor Renes/Binnenland de laatste thuiswedstrijd van de eerste competitiehelft op het programma tegen het Apeldoornse FSG Royal Eagles met voormalig Binnenland coach Joost van Rangelrooy. Inzet van de wedstrijd was plaatsing voor de Final Four waarvoor maar liefst 6 van de 8 teams nog in aanmerking kwamen. Bij Renes/Binnenland ontbraken de geblesseerden Inez van Hulsen, Jantine Kraak en Simone Hoppe.

Renes/Binnenland begon niet scherp aan de wedstrijd en kwam met 0-5 achter, maar herstelde zich snel en bij een 13-8 voorsprong nam FSG Royal Eagles al de eerste time-out. Deze had maar weinig effect want de Barendrechtse dames bleven met snelle en gevarieerde aanvallen scoren. Met maar liefst zeven verschillende schutters aan de kant van Renes/Binnenland werd het eerste kwart afgesloten met een stand van 28-19 in het voordeel van Renes/Binnenland.

In het tweede kwart werd er aan de kant van Renes/Binnenland beter verdedigd, hierdoor scoorde FSG Royal Eagles slechts 11 punten. Renes/Binnenland scoorde in dit kwart 16 punten waardoor de ruststand op 44-30 kwam, een comfortabele voorsprong dus voor het team van coach Ton Kallenberg en zijn assistenten Marcel Tijssen en Linda Appers.

Net als in het eerste kwart begon Renes/Binnenland ook in het derde kwart niet scherp en was er na een 0-8 run van FSG Royal Eagles een time-out nodig om de Barendrechtse dames wakker te schudden. De Apeldoornse schutters bleven echter ook na de time-out dankbaar gebruik maken van de geboden ruimte en maakten met 23 punten (tegenover slechts 15 van Renes/Binnenland) de spanning weer helemaal terug in de wedstrijd. Stand na het derde kwart: 59-53.

In het vierde kwart herstelde Renes/Binnenland zich. Onder aanmoediging van het enthousiaste publiek werd de aanval gezocht. Met name het trio Zera Butter, Gabriëlle van den Bosch en captain Lisa van den Adel zorgde er met een aantal belangrijke scores voor dat de overwinning en daarmee plaatsing voor de Final Four werd veiliggesteld. Eindstand: 79-66.

Scores aan de kant van Renes/Binnenland: Zera Butter 20 punten (en 10 rebounds), Eline Kasius 16 punten (en 7 rebounds), Gabriëlle van den Bosch 13 punten (en 6 rebounds), Maxime Essenstam 10 punten (en 7 rebounds), Lisa van den Adel 10 punten, Myrthe den Heeten 8 punten (en 5 rebounds) en Roos Koopmans 2 punten.

Final Four

Vrijdag 19 en zaterdag 20 januari worden de Final Four wedstrijden gespeeld bij Solar Systemen Grasshoppers in Katwijk. Op vrijdag speelt Renes/Binnenland eerst tegen Lekdetec uit Bemmel, bij winst volgt op zaterdag de finale tegen de winnaar van de wedstrijd Solar Systemen Grasshoppers tegen Dozy Den Helder. Daarna wordt de competitie hervat, het wedstrijdprogramma wordt binnenkort bekendgemaakt.