Sport: Basketbal

BARENDRECHT – Zaterdagavond stond de thuiswedstrijd tegen Lekdetec op het programma, het team dat gecoached wordt door voormalig Binnenland coach Gert-Jan van der Linden. Onder leiding van interim-coach Michel Appers en assistent Linda Appers moest in een goed gevulde sporthal De Driesprong gewonnen worden om weer in het gewilde linker rijtje van de ranglijst terecht te komen. Bij Renes/Binnenland ontbraken Michelle Zantman, Inez van Hulsen en Anique van Schijndel, maar was er een plaatsje in de selectie voor Eline Kasius die na een langdurige afwezigheid klaar was om haar rentree te maken.

Renes/Binnenland begon goed aan de wedstrijd en kwam door Zera Butter op een 5-0 voorsprong. Lekdetec kwam moeilijk door de stugge verdediging van Renes/Binnenland heen en had al na ruim twee minuten bij een stand van 5-2 de eerste time-out nodig, die al snel effect had. Renes/Binnenland was het even kwijt en keek na een run van 9 punten tegen een 5-11 achterstand aan. Al snel herstelden de Barendrechtse dames zich en werd het eerste kwart afgesloten met een stamd van 14-14.

In het tweede kwart kwamen beide teams aanvankelijk moeilijk tot scoren. Pas na bijna twee minuten werd er voor het eerst gescoord. Bij Lekdetec bleken vooral de twee Amerikaanse speelsters lastig af te stoppen, vooral Sarah Cunnan scoorde er in het tweede kwart met 11 punten op los. Met een ruststand van 27-30 zochten beide teams de kleedkamer op.

In het derde kwart werd duidelijk dat Renes/Binnenland deze wedstrijd koste wat kost wilde winnen, er werd geknokt voor iedere bal en de verdediging was goed georganiseerd. Bij een stand van 38-37 was er plotseling een forse tegenslag voor Renes/Binneland: Jantine Kraak moest met een enkelblessure het veld verlaten. Later op de avond werd in het ziekenhuis al een breuk geconstateerd, in een later stadium zal wellicht nog letsel aan de enkelbanden geconstateerd worden. Gelukkig werd de wedstrijd door Renes/Binnenland scherp hervat en kon het derde kwart afgesloten worden met een 43-39 voorsprong.

In het vierde kwart kreeg Lekdetec steeds minder grip op het team van Renes/Binnenland. Onder aanmoediging van het enthousiaste publiek werd steeds weer de basket gezocht en gevonden. De hoofdrol was voor Gabrielle van den Bosch die niet alleen de Amerikaanse Cornelia Fondren uit de wedstrijd speelde maar ook met 8 punten een belangrijke bijdrage leverde, ondanks dat ze diverse keren met kramp naar de kant moest. Ook Eline Kasius had met 4 punten een aandeel in de einstand van 66-57. De punten bleven voor de tweede achtereenvolgende keer in Barendrecht, een mooie prestatie van de interim-coaches Michel en Linda Appers en het team.

Scores aan de kant van Renes/Binnenland: Gabriëlle van den Bosch 15 punten, Maxime Essenstam 13 punten, Zera Butter 10 punten, Lisa van den Adel 8 punten, Jantine Kraak 8 punten, Myrthe den Heeten 8 punten en Eline Kasius 4 punten.

Wedstrijden

Zaterdag 16 december volgt een uitwedstrijd tegen Dozy Den Helder, aanvang 19.00 uur.

De eerstvolgende thuiswedstrijd van Renes/Binnenland is op zaterdag 23 december. Tegenstander is Loon Lions uit Landsmeer, aanvang 19.00 uur in sporthal De Driesprong.