Barendrechtse basketbalvrouwen walsen over Amazone Utrecht heen

BARENDRECHT – De vrouwen van Renes/Binnenland hebben de thuiswedstrijd tegen rode lantaarndrager Amazone Utrecht zeer overtuigend in een 101-46 winst omgezet. Alleen in het eerste kwart kon de nummer laatst van de Vrouwen Basketball League Renes/Binnenland bijbenen maar daarna zette de thuisploeg de gashandel wagenwijd open en zegevierde na een ruststand van 36-21 met 101-46. Bij Renes/Binnenland scoorden maar liefst 6 speelsters in de dubbele cijfers: Lisa van den Adel (16), Lotte Sant (16), Maxime Essenstam (14), Janine Guijt (14), Inez van Hulsen (13) en Gabriëlle van den Bosch (10).

Door deze zege blijft de strijd om de laatste play-off plaats ongemeend spannend tussen Renes/Binnenland en Dozy BV Den Helder. De beslissing zal vallen op zaterdag 22 april als in de laatste reguliere competitiewedstrijd de Helderse formatie op bezoek komt in Barendrecht.

Wedstrijd

Tegen Amazone Utrecht zijn de coach-rollen bij Renes/Binnenland omgedraaid. Assistent-coach Mitchell Lieveld fungeert als hoofdcoach om zo de laatste stap te kunnen zetten voor het behalen van zijn trainersdiploma, Joost van Rangelrooy is voor deze keer zijn assistent. In het eerste kwart lijkt Renes/Binnenland nog even te moeten wennen aan zowel de coach als de tegenstander want Amazone pakt een 3-8 voorsprong. De thuisploeg speelt in een te laag tempo en heeft moeite met de zoneverdediging van de tegenstander. Langzaam komt het tempo er echter wat meer in en na een driepunter van Randell van der Lee is het 10-8 en kan Renes/Binnenland het kwart afsluiten met een 14-13 voorsprong. In het tweede kwart is het Imke van Genderen die met een score plus bonus het sein geeft voor de versnelling. Voor Amazone is de tempoversnelling te machtig en binnen mum van tijd is het al 30-15. Nog even kan de Utrechtse formatie terugkomen maar Lotte Sant en Lisa van den Adel zetten vervolgens de ruststand van 36-21 op het scorebord.

Na rust zorgen één driepunter van Gabriëlle van den Bosch en twee van Lisa van den Adel voor de start van een schuttersfestijn (45-23). Ook Maxime Essenstam en Inez van Hulsen laten zich niet onbetuigd (56-28) en de tegenstand is dan volledig gebroken. Ook een serie scores van Janine Guijt en Lotte Sant doen een duit in het zakje en als het derde kwart klaar is staat er al een verschil van 36 punten op het scorebord (70-34). In het laatste kwart blijft Renes/Binnenland het hoge tempo aanhouden. Michelle Zantman pakt ook met enkele goede acties haar puntjes mee en net als in het derde kwart weet Renes/Binnenland ook in het laatste kwart meer dan 30 punten te noteren. Janine Guijt is met een score plus bonus de gelukkige die de 100-punten grens slecht en de eindstand van 101-46 laat aantekenen.

Scores: Lisa van den Adel 16, Lotte Sant 16, Maxime Essenstam 14 (+ 8 rebounds), Janine Guijt 14, Inez van Hulsen 13 (+ 8 rebounds), Gabriëlle van den Bosch 10 (+ 6 rebounds), Michelle Zantman 9, Randell van der Lee 5 (+ 6 rebounds, 5 assists), Imke van Genderen 3, Chermensa van la Parra 1.

Uitwedstrijd

Volgende week zaterdag speelt Renes/Binnenland om 19.30 uur de lastige uitwedstrijd in Katwijk tegen Solar systemen-Grasshoppers.