Binnenland Dames 1 (Seizoen 2016/2017)

BARENDRECHT – De vrouwen van Renes/Binnenland heeft de koploper van de Vrouwen Basketball League, Lekdetec.nl, afgelopen weekend niet kunnen verrassen. In Bemmel kon de Barendrechtse formatie in de eerste helft nog in het kielzog blijven getuige de ruststand van 35-27. Na rust liep de thuisploeg met name in het derde kwart weg bij Renes/Binnenland dat uiteindelijk met 69-50 de reis huiswaarts kon maken.

Door het verlies is Renes/Binnenland de vierde plek op de ranglijst, die nog recht geeft op deelname aan de play-off, kwijtgeraakt aan Dozy BV Den Helder. De aankomende weken zal dus alle zeilen moeten worden bijgezet om die nog te halen. Coach Joost van Rangelrooy kan gelukkig in de slotfase van het seizoen gebruik maken van Maxime Essenstam, die volgende week na een blessure die jaar twee maanden aan de kant hield haar rentree zal maken. Ook is het de verwachting dat Randell van der Lee binnen afzienbare tijd weer kan aanhaken.

Wedstrijd

Beide ploegen starten zenuwachtig in Bemmel waardoor er veel balverlies wordt geleden en de scores moeizaam tot stand komen. Tot 9-7 gaat het gelijk op maar na een 6-0 run van de thuisploeg is het 15-7. Renes/Binnenland antwoord via een scores van Jantine Kraak en een score in het eindsignaal van het kwart door Gabriëlle van den Bosch waardoor er een 18-13 stand op het scorebord staat. De start van het tweede kwart is voor de thuisploeg, maar Janine Guijt, die in dit kwart uiteindelijke 9 punten scoort, houdt Renes/Binnenland op niet al te grote afstand (29-19). Dat verschil is bij rust nog net wat kleiner (35-27).

Na rust blijft het verschil in de eerste minuten nog gelijk, maar opeens is Renes/Binnenland het helemaal kwijt waardoor de thuisploeg de beslissende stoot kan plaatsen (46-32). Vanaf dat moment is wedstrijd gespeeld. Renes/Binnenland ontbeert het zelfvertrouwen om zich terug in de wedstrijd te knokken en bij een 51-35 gaat het laatste kwart in. Hierin wordt het verschil in eerste instantie nog een stuk groter maar in eindfase kan Renes/Binnenland de stand nog een enigszins dragelijk uiterlijk geven (69-50).

Scores: Janine Guijt 17, Jantine Kraak 8 (+ 10 rebounds), Inez van Hulsen 7 (+ 5 rebounds), Gabriëlle van den Bosch 7, Michelle Zantman 3, Chermensa van la Parra 3, Lisa van den Adel 2, Yvette Adriaans 2, Imke van Genderen 1.

Thuiswedstrijd

Zaterdag speelt Renes/Binnenland een thuiswedstrijd tegen Rotterdam Basketball. De wedstrijd in sporthal De Driesprong begint om 20.30 uur.