Basketbal

BARENDRECHT – De vrouwen van Renes/Binnenland hebben de eerste thuiswedstrijd van het seizoen 2016-2017 in winst omgezet. Landskampioen Loon Lions moest na een ruststand van 32-33 met 77-65 het onderspit delven waardoor Renes/Binnenland de derde competitiezege op rij pakte en zo ongeslagen aan kop gaat van de Vrouwen Basketball League. De ploeg van coach Joost van Rangelrooy startte nog moeizaam getuige een 11-23 achterstand na het eerste kwart maar kreeg daarna meer grip op de wedstrijd en kon in het laatste kwart het verschil maken. Zera Butter werd met 19 punten topscoorder aan de kant van Renes/Binnenland. Maxime Essenstam tekende voor de tweede maal op rij voor een double-double met 18 punten en 14 rebounds. Ook Lisa van den Adel (15) en Inez van Hulsen (13) scoorden in de dubbele cijfers.

Renes/Binnenland start niet goed in de eigen sporthal De Driesprong. De ploeg schiet tegen een te laag percentage, leidt veel balverlies en laat met name Loon Lions floorleader Tanya Bröring te veel vrij. Voornamelijk door haar inbreng weet de Landsmeerse formatie een voorsprong te pakken (5-13). Even lijkt de Barendrechtse formatie terug te komen (11-17) maar Loon Lions heeft het initiatief en sluit het kwart af met een 11-23 voorsprong. Ook de start van het tweede kwart is voor Loon Lions dat bij 13-28 de maximale voorsprong van die avond heeft. De wederom sterk spelende Maxime Essenstam geeft het startsein voor de inhaalrace die met een 11-0 run tot 24-28 leidt. Loon Lions bijt dan nog even van zich af (24-33) maar de thuisploeg weet het verschil vlak voor rust te minimaliseren tot 32-33.

Na de thee is het toch weer Loon Lions dat de voorsprong weet uit te bouwen (38-48), maar daarna is het alleen maar Renes/Binnenland wat de klok slaat. Onder aanvoering van een wederom met scherp schietende Zera Butter wordt de achterstand in vier minuten omgebogen naar een 50-48 voorsprong aan het eind van het derde kwart. Renes/Binnenland gaat vervolgens in het laatste bedrijf door op de ingeslagen weg, speelt een tempo hoger dan Loon Lions en weet telkens de openstaande speler te vinden die vervolgens scorend kan afronden. Na een driepunter van Inez van Hulsen en een score van Lisa van den Adel is het 61-52 als eerst Loon-speelster Fieke Ligthart een onsportieve fout krijgt gevolgd door een technische fout van coach Molly McDowell. Inez van Hulsen benut dankbaar de drie toegekende vrije worpen waarna Lisa van den Adel en dezelfde Inez van Hulsen met opeenvolgende driepunters het lot van Loon Lions bezegelen (70-52). De laatste paar minuten probeert Loon Lion met een press het tij nog te keren maar verder dan 77-65 komt het niet.

Scores: Zera Butter 19 (+ 5 assists), Maxime Essenstam 18 (+ 14 rebounds), Lisa van den Adel 15 (+ 7 rebounds), Inez van Hulsen 13 (+ 5 assists), Janine Guijt 5, Gabriëlle van den Bosch 3, Michelle Zantman 2, Randell van der Lee 2.

Utrecht

Aankomende zaterdag reist Renes/Binnenland naar sporthal Lunetten in Utrecht waar Amazone om 20.30 uur de tegenstander is.