Sport: Basketbal

BARENDRECHT – Na de gewonnen uitwedstrijd tegen Racing Beverwijk vorige week, wacht er een nieuwe reis voor het team van Vertom/Binnenland. De reis brengt ons naar de topsporthal in Almere, waar een fysiek stevig team de tegenstander van vandaag (Zondag 25 september 2016) is. Met een mooi verdeelde selectie van 10 man, inclusief de uit Kos teruggekeerde Thomas de Weerd, zijn we klaar voor de strijd.

De eerste aanval van de wedstrijd wordt direct goed uitgespeeld en eindigt in de handen van Reinier van Vilsteren. Die twijfelt niet en laat vanachter de driepuntlijn de eerste punten aantekenen. Dennis van der Graaf wordt op de break twee keer foutief afgestopt, helaas tellen de knappe scores niet. Daarna is het continu Wouter Cabaret die het eindstation is, via een uitgespeeld aanval of een aanvallende rebound. Verdedigend gaat het goed en de tegenstander komt maar sporadisch tot een uitgespeelde aanval. Aan het einde van het eerste kwart is de tussenstand 10 – 15 voor Vertom/Binnenland.

Het tweede kwart gaat verder met goed basketbal van de kant van Vertom/Binnenland. Olivier Heidman pakt brutaal zijn kansen en komt een aantal keer tot scoren. De tegenstander vlucht in een time-out. De zoneverdediging die we nu gepresenteerd krijgen wordt relatief makkelijk omzeild en de door het midden snijdende Sander Trommelen is een aantal keer eindstation. Met nog ongeveer 2 minuten te gaan in de eerste helft staan we 17 punten voor. We spreken af dat we minimaal dat verschil de rust in willen nemen. Helaas verslappen we licht en worden we afgestraft met een 6 – 0 run van Almere. Ruststand 26 – 37 voor Vertom/Binnenland.

Ondanks we direct na de rust scoren is ons begin van het derde kwart rommelig te noemen. Een aantal onnodige turnovers en een tweetal driepunters van de tegenstander blijft het verschil rond de 10 punten hangen. We vergeten onszelf op dit moment te belonen en de wedstrijd op slot te gooien. Gelukkig weten de heren het op het veld op te lossen en wordt de energie in de verdediging beter. Aanvallend mengt Kevin Karam zich in de strijd. Ondanks het slordige spel in het begin van het kwart lopen we vier punten uit, tussenstand 36 – 51.

In het vierde kwart komt de tegenstander een aantal keren makkelijk via een backdoor tot scoren. Gelukkig blijven we aanvallend wel bij de les en zijn de scores verdeeld over de spelers. Onder andere een goed opgezette en uitgevoerde aanval die eindigt in een driepunter van Menno Endeveld. Als de tegenstander het onnodig spannend dreigt te maken, eindigen we met een 8 – 0 run die de eindstand brengt op 59 – 74. Een goede teamprestatie waar iedere speler zijn bijdrage aan heeft geleverd.

Volgende week wederom een uitwedstrijd voor Vertom/Binnenland. We reizen dan af naar Arnhem.

Scores: Thomas de Weerd (1), Dennis de Graaf (4), Menno Endeveld (12), Olivier Heidman (9), Reinier van Vilsteren (6), Jasper de Groot (4), Sander Trommelen (8), Wouter Cabaret (13), Jean-Pierre Smiet (4) en Kevin Karam (13)