Basketbaldames Renes/Binnenland ook veel te sterk voor Keus/Royal Eagles

BARENDRECHT – De vrouwen van Renes/Binnenland hebben na de ruime zege op Rotterdam Basketball ook de tweede debutant op het hoogste niveau, Keus/Royal Eagles, een flinke nederlaag bezorgd. In Apeldoorn was het team van coach Joost van Rangelrooy na een ruststand van 27-46 met 54-90 een maatje te groot. Maxime Essenstam tekende voor een mooi double-double met 17 punten en 10 rebounds. Zera Butter (22), Janine Guijt (16), Gabriëlle van den Bosch (12) en Lisa van den Adel (11) waren de andere speelsters die dubbele cijfers lieten noteren. Aan de kant van Keus/Royal Eagles was alleen de Amerikaanse Thea Lemberger die met 20 punten in de dubbele cijfers wist te komen. Bij Renes/Binnenland bleef Randell van der Lee uit voorzorg aan de kant en was Christa Baccas nog niet speelgerechtigd.

De openingsfase van de wedstrijd is voor het Binnenland-duo Maxime Essenstam en Zera Butter die zorgen voor een 1-17 voorsprong. Keus/Royal Eagles komt dan iets beter in de wedstrijd en weet langzaam de achterstand te verkleinen (14-21). Het eerdergenoemde duo pakt de draad dan weer op zodat Renes/Binnenland het kwart kan afsluiten met een 16-28 voorsprong. Die marge blijft in het tweede kwart een korte periode in stand totdat ook Gabriëlle van den Bosch en Janine Guijt zich met de scores gaan bemoeien. Het verschil loopt dan op tot boven de 20 punten (21-43) en kort later is de marge bij rust 19 (27-46).

Zera Butter opent de tweede helft met 6 punten op rij, waarna Gabriëlle van den Bosch volgt met drie rake vrije worpen en Zera Butter nog een driepunter door het netje laat vallen. Het verschil is dan plots al bijna 30 punten (29-56). Kort later is dat een feit na een score van Inez van Hulsen en een drietje van Lisa van den Adel (33-63). Janine Guijt zorgt vervolgens met een buzzer-beater vanaf de middellijn vervolgens voor een 37-70 stand na het derde kwart.

Het laatste kwart is er eigenlijk één voor de statistieken. Renes/Binnenland kan de voorsprong zonder problemen consolideren en coach Joost van Rangelrooy kan al zijn speelsters ruim speeltijd geven, zo ook de pas 15-jarige Lotte Sant en 16-jarige Imke van Genderen. Maxime Essenstam, Janine Guijt en Lisa van den Adel zijn aan de kant van Renes/Binnenland de speelsters die voornamelijk voor de scores zorgen, bij Keus-Royal Eagles is dat Thea Lemberger die dankbaar gebruik maakt van de wat slappere verdediging aan Barendrechtse kant. Het eindsignaal klinkt bij een 54-90 stand.

Scores: Zera Butter 22, Maxime Essenstam 17 (+ 10 rebounds), Janine Guijt 16 (+ 5 assists), Gabriëlle van den Bosch 12 (+5 assists), Lisa van den Adel 11 (+ 6 rebounds, 6 assists), Inez van Hulsen 7 (+ 8 rebounds), Yvette Adriaans 3, Lotte Sant 2.

Thuiswedstrijd

Aankomende woensdag speelt Renes/Binnenland de eerste thuiswedstijd van het seizoen. Om 20.30 uur is in sporthal De Driesprong in Barendrecht landskampioen Loon Lions de tegenstander. De toegang voor de eerste thuiswedstrijd is net zoals vorig seizoen gratis.