Lintex-Binnenland/Rotterdam pakt weer de beker!

BARENDRECHT/ROTTERDAM – Voor het tweede opeenvolgende jaar en voor de derde keer in de clubhistorie hebben de vrouwen van Lintex-Binnenland/Rotterdam de nationale beker gewonnen. In een volgepakt sportcentrum Arcus in Wijchen werd Lekdetec.nl na een ruststand van 34-29 met 75-61 verslagen en kon aanvoerder Lisa van den Adel de Carla de Liefde Trofee in ontvangst nemen uit handen van NBB-bestuurslid Fred van Urk.

De afgelopen weken presteerde Lintex-Binnenland/Rotterdam in de competitie niet goed maar het team van coach Joost van Rangelrooy bewees, na de Final Four in december, voor de tweede keer dit seizoen er te staan als de prijzen verdeeld worden. Lintex-Binnenland/Rotterdam besliste de spannende wedstrijd in de laatste vier minuten van de wedstrijd door van 58-56 naar 67-56 uit te lopen. Zera Butter (21), Shay Selby (20) en Marlous Nieuwveen (15) scoorden in de dubbele cijfers.

Bekerfinale

In de bekerfinale moet Lintex-Binnenland/Rotterdam het naast Eline Kasius en Leonie Kooij ook stellen zonder Shari Jeffrey. De guard zal de rest van het seizoen zeer waarschijnlijk door een enkelblessure moeten missen.

De eerste score van de wedstrijd is voor Lekdetec.nl maar via een goed spelende Marlous Nieuwveen pakt Lintex-Binnenland/Rotterdam het initiatief in de wedstrijd (6-2). Door onder andere driepunters van Shay Selby en Lisa van den Adel is het even later 14-6. Inde volgende fase zijn de scores duur maar blijft Lintex-Binnenland/Rotterdam aan de goede kant van de score en kan uiteindelijk met een 18-13 voorsprong het kwart afsluiten.

De start van het tweede kwart is voor Lekdetec.nl dat door een 0-9 run een 18-22 voorsprong kan nemen voordat Rianne de Roos en Marlous Nieuwveen de stand weer in evenwicht brengen (22-22). Even lijkt Lekdetec.nl weer weg te lopen (22-25) maar onder aanvoering van Shay Selby pakt Lintex-Binnenland/Rotterdam weer de leiding en kan na een driepunter van Corine Manuputty met een 34-29 voorsprong de kleedkamers opzoeken.

Direct na rust lijkt Lintex-Binnenland/Rotterdam door te drukken (41-31) maar het verschil blijft vervolgens rond de 10 punten hangen. Na een score met 4 minuten op de klok van Zera Butter die 49-39 laat aantekenen krijgt Lekdetec.nl toch weer wat meer grip op de wedstrijd en kan in korte tijd het verschil minimaliseren. Aan het einde van het derde kwart staat er en 52-51 stand op het bord en is alles mogelijk.

Het vierde kwart start met een 4 punten op rij van Rianne de Roos (56-51) maar Lekdetec.nl blijft in het kielzog (56-55). Met nog iets meer dan vier minuten op de klok wordt de bekerfinale dan beslist. Zera Butter scoort eerst met een driepunter 61-56 en kort daarna met een score en bonus 64-56. Alle hoop van Lekdetec.nl wordt vervolgens met nog iets meer dan twee minuten op de klok de grond in geboord door een driepunter van Lisa van den Adel (67-56). In de laatste fase probeert Lekdetec.nl nog door het maken van fouten de klok te stoppen maar Corine Manuputty is zeker van de vrije worplijn waarna Shay Selby het slotakkoord verzorgt en Lintex-Binnenland/Rotterdam met 75-61 de bekerwinst pakt.

Scores: Zera Butter 21, Shay Selby 20 (+6 rebounds, 5 assists), Marlous Nieuwveen 15 (+8 rebounds), Corine Manuputty 7, Rianne de Roos 6 (+ 12 rebounds), Lisa van den Adel 6.

Play-offs

Veel tijd om feest te vieren heeft Lintex-Binnenland/Rotterdam niet, want aankomende woensdag wacht in Landsmeer Loon Lions in de halve finale van de play-offs.