Basketbaldames Lintex-Binnenland onmachtig in Katwijk

BARENDRECHT – De vrouwen van Lintex-Binnenland hebben in de uitwedstrijd tegen Solar systemen Grasshoppers een ruime 87-56 nederlaag geleden. Bij rust keek de ploeg van coach Joost van Rangelrooy al tegen een 41-32 achterstand aan.

Er waren zeker oorzaken aan te wijzen voor de nederlaag, zoals het feit dat vier speelsters de afgelopen 1,5 week een vermoeide EK-kwalificatie trip hadden met het Nederlands-team naar Letland en Kroatië daar waar de Katwijkse formatie geen speelsters hoefde af te staan. Van de vier speelsters keerde topscorer Zera Butter met een keelontsteking terug en was hierdoor helemaal niet inzetbaar. De oorzaken zijn echter geen excuus, want Solar systemen Grasshoppers was, met name na rust, een stuk scherper dan Lintex-Binnenland en won dan ook verdiend de wedstrijd. Voor Lintex-Binnenland is hiermee ook de laatste theoretische kans op deelname aan de play-offs vervlogen. De ploeg kan zich vanaf nu dan ook volledig richten op het bekertoernooi, waarin dinsdag in de halve finale het CTO-Amsterdam als opponent wacht.

Wedstrijd

De eerste minuten van de wedstrijd kan Lintex-Binnenland nog in spoor van Solar systemen Grasshoppers blijven (6-6), maar na een 8-0 run van de thuisploeg moet de achtervolging worden ingezet. De punten in het eerste kwart zijn duur en na de eerste 10 minuten is de stand dan ook 17-8. Het tweede kwart loopt de thuisploeg nog wat verder weg (22-11) voordat Lintex-Binnenland een antwoord vindt (24-17). Die marge blijft gedurende het tweede kwart ongeveer gelijk en bij rust is Lintex-Binnenland zeker nog niet kansloos (41-32).

Ook in de eerste fase na rust blijft de Barendrechtse formatie tot 46-37 nog in de wedstrijd, maar dan lijkt de koek een beetje op. Lintex-Binnenland is verdedigend telkens een stap te laat waardoor de thuisploeg puntje voor puntje verder weg kan lopen en het laatste kwart kan ingaan met een 62-48 voorsprong.

Met het oog op de bekerwedstrijd van dinsdag gelooft coach Joost van Rangelrooy het wel en wisselt vervolgens veelvuldig door. Dit komt het spel van Lintex-Binnenland niet ten goede waardoor Solar systemen Grasshoppers uiteindelijk erg ruim met 87-56 de winst pakt.

Scores: Eline Kasius 13 (+ 10 rebounds), Lisa van den Adel 12, Rianne de Roos 11 (+ 9 rebounds), Esther Fokke 7, Shari Jeffrey 6, Linda Appers 3, Roubehie-Fissa 2 (+ 5 assists), Willeke Bruins 2.

Bekertoernooi

Aankomende dinsdag speelt Lintex-Binnenland in Amsterdam in de halve finale van het nationale bekertoernooi tegen CTO-Amsterdam. De wedstrijd in Sporthallen Zuid begint om 20.30 uur. Zaterdag is dan in de competitie Dozy BV Den Helder in sporthal De Driesprong in Barendrecht om 20.15 uur de tegenstander.