Sport: Basketbal

BARENDRECHT – Traditioneel heeft Aarnoudse Binnenland het vaak lastig tegen de studenten van Punch uit Delft. Coach Vitas Kazanakovas was er dan ook niet helemaal gerust op, maar was blij dat Yasalde paz Costa na twee maanden blessureleed ook weer van de partij was.

De blauwe brigade begint sterk en heeft met Floris de Jong een ras-schutter in huis. Na 4 minuten heeft hij al 3 driepunters gescoord. De coach van Punch vlucht in een time-out, maar ook dit kon het tij niet keren. Zeker nu ook Sander Trommelen langzaamaan zijn draai begin te vinden onder het bord. Na periode 1 is de stand 13-26.

De 2e periode liet een heel ander spelbeeld zien. Wellicht doordat de 1e periode met ruime winst werd afgesloten was de focus bij Aarnoudse Binnenland ver te zoeken. Verwarring wie nu wie moest verdedigen, telkens een stap te laat bij de verdediging, simpele turn-overs. Nu is het Punch die wel raad weet met de geboden ruimte en schiet de verdediging van Aarnoudse Binnenland aan flarden met 3 rake ‘drietjes’ na 4 minuten. Ook aanvallend kunnen de mannen uit Barendrecht het netje niet meer vinden en wordt de creativiteit van Sjoerd van Vilsteren (vakantie) gemist. Aarnoudse Binnenland kon nog wel met een kleine voorsprong (34-37) de rust ingaan.

Het was wel duidelijk dat de focus moest worden hervonden om de punten niet in Delft te laten. Periode drie is een gelijk opgaande strijd, waarbij de studenten uit Delft het vooral moeten hebben van hun afstandsschoten. Na 4 minuten neemt Punch brutaal de leiding met hun 6e driepunter van de wedstrijd. Coach Vitas Kazanakovas besluit dan om de tactiek te wijzigen in een zoneverdediging met veel druk op de bal. Hoewel dit best een riskante tactiek kan zijn tegen een team met goede schutters, pakte de tactiekwijziging goed uit. Onder de enthousiaste aanmoedigingen van het uitpubliek knokte Aarnoudse Binnenland zich weer in de wedstrijd. Met een aantal mooie ‘fast-breaks’ werd deze periode dan ook afgesloten met een tussenstand van 49-53.

Punch kon in de 4e periode geen antwoord vinden op de zoneverdediging, waarbij de mannen van Aarnoudse Binnenland heer en meester waren in de bucket en de vele balveroveringen konden worden omgezet in scores. De verdedigende intensiteit was weer helemaal terug, waardoor het aanvallend ook een stuk makkelijker afging. Niels Plieger was in dit deze periode met 14 punten, waarvan 2 driepunters, niet te stoppen. Eindstand 66-78. Ook de laatste moeilijke uitwedstrijd van februari was gewonnen en dat was van de gezichten van de spelers af te lezen.

Topscores

Topscores: Niels Plieger 21, Floris de Jong 12, Richard Maxwell 12, Gillian Boldewijn 12.