HCB Hockeyclub Barendrecht, Heren 1 (Thuiswedstrijd 03-04-2016)

BARENDRECHT – [HCB Heren 1] Na een pauze van twee weken kon de competitie eindelijk weer hervat worden. Lekker gemaakt door de overwinning op DSHC ging Barendrecht verder op jacht naar iets moois. Daarvoor moet wel een aardige horde genomen worden. Ommoord neemt de plaats in waar Barendrecht naar op zoek is en zal deze niet zonder slag of stoot laten lopen. Een wedstrijd waar al weken naar wordt uitgekeken, met als inzet: de tweede plaats.

De wedstrijd is nog niet goed en wel begonnen of Ommoord versiert een strafcorner. Uit deze corner wordt ook meteen het eerste doelpunt gescoord, waardoor de bezoekers erg snel in het zadel worden geholpen. Een valse start voor Barendrecht, maar een groot probleem is het niet, met nog een hele wedstrijd te gaan. Vanuit een achterstand heeft de thuisploeg vaker laten zien een achterstand om te kunnen buigen in een voorsprong. Daar is ook nu weer alle hoop op gevestigd, maar gemakkelijk zal het zeker niet gaan. Er ontstaan wel steeds meer kansen op een gelijkmaker omdat Ommoord het hockey toe laat. Helaas lukt het niet om in de eerste helft nog een gelijkmaker te scoren.

In de tweede helft blijft het spelbeeld gelijk. Ommoord laat Barendrecht het spel maken, waardoor Barendrecht steeds meer in de cirkel van de bezoekers te vinden is. Uiteindelijk levert dit een strafcorner op die door Remco Klomp wordt omgezet in de gelijkmaker. Niet lang daarna kan Barendrecht de druk zelfs omzetten in een voorsprong. Jasper Willems staat op de juiste plaats om de 2-1 te maken. Deze wisseling van de wacht betekent dat Ommoord weer op zoek moet gaan naar het initiatief. Het lukt Barendrecht ook niet lang om de voorsprong vast te houden, want Ommoord krijgt een strafcorner waaruit de 2-2 valt. Niet lang erna lijken de drie punten met de bezoekers mee te gaan als ook de 2-3 valt. In de fase waarin Barendrecht overduidelijk aandringt en kansen creëert, staan de paal en pure pech niet meer toe dat de thuisploeg terug komt. Ommoord behoudt de voorsprong in de wedstrijd en verstevigt de plaats op de tweede positie in de poule.

Door de winst van Warande staat Barendrecht nu vierde en heeft eventuele promotie niet meer in eigen hand. Met een gat van vier punten naar de top moet gehoopt worden op fouten van de concurrentie. Het programma van de top is daar in ieder geval op het lijf voor geschreven; ze spelen namelijk allemaal nog een onderlinge wedstrijd, waardoor een gunstige uitkomst voor Barendrecht niet ondenkbaar is.

Voorwaarde daarvoor is wel dat Barendrecht de eigen wedstrijden wint. Komende week zal dat moeten gebeuren in een uitwedstrijd bij Rijswijk. Thuis kwam de ploegen niet verder dan een gelijkspel. Aanstaande zondag betekent dat einde verhaal. Een tot op het bot gemotiveerde ploeg zal afreizen naar Rijswijk, wederom op zoek naar iets moois. Tot zondag!

Foto: Archieffoto