HCB Hockeyclub Barendrecht, Heren 1 (Thuiswedstrijd 03-04-2016)

BARENDRECHT – [HCB Heren 1] Krakers zijn lekker om te spelen, zeker als het weer ook nog eens mee zit. Barendrecht mocht zondag op bezoek bij de koploper DSHC waartegen in de eerste wedstrijd een gelijkspel uit het vuur gesleept werd. De Delftse studenten zijn redelijk soeverein aan de top dit seizoen en zullen een moeilijke horde zijn. Deze wedstrijd is er een van het kaliber “het-hoeft-niet-maar-het-zou-lekker-zijn-als-het-lukt”. Inzet: promotie?

De eerste helft begon weinig denderend. Beide ploegen waren aftastend en misschien wel bang om echt een aanval op te zetten. Van echte duels was ook niet echt sprake. Meer een balletje net niet en dus weer terug zakken met zn allen. Het eerste echte gevaar kwam van DSHC wat mocht aanleggen voor een strafcorner, maar daar geen doelpunt van kon maken. Uit het niets viel toen de eerste treffer van de wedstrijd. Een snel genomen vrije slag van Sven Galjaardt werd op opportunistische wijze omgetoverd tot doelpunt door Jasper Willems. De Barendrechtse spits verkeert in bloedvorm en baalt dat de komende twee weken uit rust bestaan. “Komende twee zondagen ga ik lekker in de cirkel rond rennen met wat hockeyballen om het gevoel te houden. Ik heb het erg naar mn zin.” In de rest van de tweede helft gebeurt niks noemenswaardigs meer.

De tweede helft is nog geen vijf minuten oud als DSHC een aanval opzet waaruit een doelpunt valt. De goal is misschien te wijten aan Barendrechtse nonchalance, dan wel succesvol opportunistisch gedrag van de thuisploeg. Met een gelijke stand ligt de wedstrijd weer helemaal open en maken beide ploegen even veel aanspraak op de punten. Dan een breekt er een fase waarin Barendrecht wat sterker lijkt te worden. De bezoekers verleggen het spel steeds verder richting de Delftse cirkel en smoren countermogelijkheden in de kiem. Barendrecht lijkt op voorsprong te komen, maar Jasper Willems ziet zijn wonderschone inzet afgekeurd worden. Als de druk aanhoudt versiert Barendrecht zijn eerste strafcorner. Met Remco Klomp binnen de gelederen betekent dat direct gevaar. Na successen tegen de Warande ramt hij nu ook de bal tegen het doelnet. Met een 1-2 voorsprong voor Barendrecht breekt er nog een kwartier aan waarin DSHC aandringt, maar weinig gevaar meer sticht. Het eindsignaal klinkt en Barendrecht verovert drie belangrijke punten op de koploper.

Hoe is de situatie in de poule nu? Zo:

1. DSHC 40
  2. Ommoord 39
  3. Barendrecht 38
  4. Warande 35

De komende twee weekenden wordt er in deze poule niet gehockeyd, maar daarna komen er zeer belangrijke wedstrijden aan. Op 22 mei hervat Barendrecht de competitie met een thuiswedstrijd tegen Ommoord. Ook niet vervelend om te melden: DSHC speelt nog tegen Ommoord en Warande. Spannend is het absoluut, maar eerst twee weken relaxen. Tot de 22e!

Foto: Archieffoto thuiswedstrijd