Hockeyheren behalen ruime zege op Westland (7-1)

BARENDRECHT – [HCB Heren 1] Na het heerlijke weekend in Bremen hadden de mannen van Barendrecht heren 1 meer dan zin in een potje hockey om punten. Het weer was er ook volledig naar en de club zou zijn nieuwe bar openen, onder het genot van een TD. Om het feest compleet te maken zou een overwinning op Westland meer dan welkom zijn. In de heenwedstrijd had Barendrecht de eerste 20 minuten helemaal niets te vertellen en wist het team ternauwernood de punten mee naar huis te nemen. Het devies was duidelijk: als je scherp aan de start begint kan er iets moois gebeuren.

En scherp was de start zeker. Barendrecht was aan de controlerende hand en mocht in vijf minuten tekenen voor een aantal grote kansen. De Westlandse keeper hield zijn team goed op de been. Toch moest hij later wijken voor de inzet van Joost Valster die daarmee de score opende. Niet snel daarna legt Tim Schilling aan, waarmee hij de marge verdubbelt. Juist als het publiek zich begint op te maken voor een middag eenrichtingsverkeer komt Westland terug. Uit een snelle counter zetten ze de 2-1 op de borden, wat te wijten is aan Barendrechtse laksheid. De thuisploeg werkt hard om de controle weer terug te krijgen, maar verzuimen afstand te nemen van de bezoekers. Een chaotische fase met kansen voor beide kanten betekent het einde van de eerste helft.

De tweede helft begint met een evenwichtige fase. Westland voelt dat een gelijkmaker mogelijk is en Barendrecht voelt dat er genoeg kansen zijn om de overwinning in huis te houden. Als de druk wordt opgevoerd en Barendrecht op die manier het aantal kansen vergroot, valt de 3-1. Joost Valster tekent voor zijn tweede doelpunt van de dag. Niet snel daarna scoort Jasper Willems waarmee de strijd van Westland onklaar gemaakt lijkt te worden. De bezoekers krijgen nog een handjevol kansen, maar sterk keeperswerk van Sebastiaan de Geest zorgt ervoor dat een comeback onmogelijk wordt. Aan de andere kant doet Barendrecht wat er verwacht wordt. Pim Hooghart scoort de 5-1 en Joost Valster maakt zijn hattrick compleet, waardoor hij de wedstrijdbal mee naar huis mag nemen. Maar eerst wordt er tijd ingewijd voor het mooiste doelpunt van de wedstrijd. In de cirkel wordt Patrick Riegman aka Willem de Seuvende aangespeeld die met een fantastische lob de uitgekomen keeper weet te verschalken. Bloemen voor dit doelpunt. De einduitslag komt hiermee op 7-1.

De concurrentie boven Barendrecht maakt geen fouten, onder de ploeg gebeuren wel interessante dingen. Het gat tussen Barendrecht op de vijfde plek en Goirle op de zesde plek is zes punten geworden. Is er sprake van topvorming? Daar is nog weinig over te zeggen. Eerst zal Barendrecht de komende wedstrijd bij DES moeten gaan winnen om te bepalen of er echt plaats is voor de mannen in de top. Na de uitwedstrijd bij DES aanstaande zondag, volgt weer een uitwedstrijd, dan bij Warande. De volgende thuiswedstrijd is 24 april tegen Voorne. Tot dan!