Basketbalheren Binnenland winnen schuttersfestijn in bekerambiance

BARENDRECHT – Het vroege tijdstip bleek geen hinder te zijn om het vizier op scherp te hebben, want de vele driepunters vlogen als warme broodjes over de toonbank. De teller stopte uiteindelijk bij 21 driepunters. Schoten onder druk en van ongelooflijke afstanden, ze gingen er allemaal in bij beide teams overigens. De Barendrechters stonden heel de wedstrijd met een paar punten en waren in staat om de winst in eigen basketbal tempel te behouden.

Zie ook: Basketbaldames Lintex-Binnenland verliezen bekerfinale

Voor het eerst sinds maanden mocht Sander Trommelen weer in de basis starten. De center die lange tijd uit de roulatie lag vanwege een blessure beloonde het vertrouwen van zijn coach met een aantal sterke scores. Vooral in combinatie met Richard Maxwell was het tandem zeer productief in de beginfase. De Groene Uilen bleven in het spoor door afstandsschoten. Na de tweede open driepunter was het genoeg voor coach Kazanakovas. Hij riep zijn mannen naar de kant om tijdens de time-out zijn defensie op orde te krijgen. Het gevolg was positief, want de verdediging gaf hierna minder ruimte weg. Het gevolg was wel dat er onder de basket meer ruimte voor de Groningers beschikbaar was. Einde kwart één 26-25.

Met de inbreng van Floris de Jong werd ook aan Barendrechtse zijde extra drieging van buitenaf gecreëerd. In zes minuten tijd schoot hij 4 op 5 driepunters. Iedere keer wanneer Groene Uilen dacht dichterbij te komen werd dit keihard beantwoord door De Jong; “Als schutter schiet je tot je aan staat en als dat zo is dan blijf je schieten en vandaag (Dinsdag 5 april 2016) was zo’n dag ”. Deze periode maakte de thuisploeg dan ook 31 punten. Een uitzonderlijk hoog aantal. Echter werd er nog niet optimaal verdedigend. Je kan altijd een score in de buzzer tegen krijgen, maar als je tegenstander twee periodes twee keer meer dan twintig punten scoort ben je tijdens een Final Four waarschijnlijk kansloos. Het verdedigende aspect zal in beide kleedkamers tijdens de rust dan ook goed doorgenomen zijn. Ruststand 57-46.

Het gesprek in de kleedkamer was bij de gasten duidelijk beter ontvangen. Een wisselend aanvalspatroon gecombineerd met een zoneverdediging brachten de Uilen terug in de wedstrijd. De grootste marge in de wedstrijd, 16 punten, werd verkleind tot maar vier puntjes. Even waren de Barendrechters de weg een beetje kwijt. Vooral door initiatief-loos basketbal. Daarnaast kon de tegenstander profiteren van de teamfouten, die vrij snel het aantal van vijf waren gepasseerd en met vrije worpen tot gevolg. Van paniek was echter geen sprake aan Barendrechtse kant. Met een tussenstand van 72-68 werd er begonnen aan de laatste tien minuten. Daarin werden de eerste twaalf punten gescoord door zes verschillende spelers. Dit is een kwaliteit waar de Binnenlanders heel het seizoen al stevig gebruik van maken. Ook deze wedstrijd eindigde uiteindelijk met zes spelers in de dubbele cijfers. Het is jammer dat de Noordelingen beschikken over een erg smal team, want anders hadden zij ook zeker weer bovenin meegedraaid. Nu konden de Barendrechters de wedstrijd zakelijk uit spelen. Al sputterde Luuk Kortekaas nog even tegen die in de laatste twee minuten negen punten op rij produceerde. De terechte eindstand werd 95-85.

De terugblik van coach Vitas Kazanakovas: “Het was vandaag (Dinsdag 5 april 2016) een wedstrijd met veel ups en downs. Aanvallend begonnen we erg sterk met de juiste schotselectie, maar verdedigend waren we niet in staat om de tegenstander af te stoppen. De complimenten voor het goede spel van de tegenstander gedurende deze wedstrijd. Dit was voor ons een prima voorbereiding op de komende Final Four, want deze ervaring zullen we straks hard nodig hebben. Elk balbezit zal dan tellen en fouten kunnen cruciaal zijn. Desondanks ben ik blij hoe mijn team er over het algemeen mee om is gegaan.

Topscoorders

Topscoorders: Richard Maxwell 17, Sjoerd van Vilsteren 17, Sander Trommelen 12, Floris de Jong 12, Niels Plieger 12, Martijn van Noordenne 11.

Aarnoudse Binnenland wint schuttersfestijn in bekerambiance.Het vroege tijdstip bleek geen hinder te zijn om het…

Geplaatst door Binnenland Heren 1 op maandag 4 april 2016