Heren GVB naar NK in Leek: Thijs Nederlands kampioen op de vloer!

BARENDRECHT – [Video] Het weekend stond voor de herenselectie van Gymnastiekvereniging Barendrecht (GVB) in het teken van het Nederlands Kampioenschap (NK) in het Groningse Leek.

Meerkamp

Thijs moest op zaterdag uitkomen in de meerkamp. De beste 12 jongens van Nederland in Instap 10 2e divisie kwamen tegen elkaar uit. Op zondag had Thijs 3 toestelfinales en Bram toestelfinale op voltige. In de toestelfinales komen de beste 6 turners uit. Bram deed mee in Pupil 9 3e divisie.

Thijs had in de halve finale de eerste plaats gehaald, dus de verwachtingen waren hoog gespannen! Thijs begon zaterdag de meerkamp op de ringen. Helaas scoorde hij daar niet goed op. Met 16,65 punten scoorde hij de beduidend lager dan de concurrentie en vergeleken met zijn score van de halve finale.

Daarna kwam de sprong. Ook hier maakte Thijs een paar foutjes. Met 17,9 punten kwam hij hier ook tekort om in te lopen. De brug is een favoriet onderdeel van Thijs. Met 18,05 punten een mooie score om weer wat plaatsen op te schuiven. Het rek deed Thijs als 4e onderdeel. Met 18,3 punten een aardige score, maar hoger dan een 10e plaats in het tussenklassement kwam hij hier niet mee. Daarna de vloer. Naast brug zijn beste onderdeel. Met 18,8 punten een mooie score, maar eigenlijk te laag voor Thijs! Het was te merken dat Thijs geen goede dag had.

Als laatste kwam voltige. Altijd een lastig onderdeel voor Thijs. Met 16,10 punten toch beter dan verwacht!

Tweede helft

Met name de tweede helft van de meerkamp kwam Thijs wat beter in de wedstrijd. Uiteindelijk leverde dit hem toch nog een keurige 8e plaats op. Thijs mag hier terecht trots op zijn. Dit was het eerste NK-optreden voor Thijs en hij heeft een hoop geleerd.

Zondag waren de toestelfinales. Thijs begon als eerste. Hij had zich geplaatst voor brug, vloer en ringen. Daarna was de beurt aan Bram met voltige.

Thijs begon met de brug en moest ook als eerste van de 6 jongens starten. Hij zette met 19,25 punten direct een goede score neer. Als hij op de lage brug direct stil was gaan staan na de landing, had hij 0,5 punt extra bonus gekregen. Bijna alle jongens na hem beten zich stuk op de score van Thijs. Eén jongen deed de landing op beiden bruggen wel perfect. Met slechts 0,1 punt verschil werd Thijs hierdoor 2e. Een zilveren medaille tijdens het NK turnen! Thijs uiteraard helemaal blij!

Thijs Nederlands kampioen op de vloer!

Daarna kwam de vloer. Normaal zijn favoriete onderdeel, maar gisteren (Zondag 7 juni 2015) kwam hij niet verder dan de 5e plaats tijdens de meerkamp. Maar dankzij het zilver op de brug, kreeg Thijs vleugels. Met 19,70 punten, waaronder 1 punt bonus, werd Thijs 1e. 0,65 punten meer dan de nummer 2. Na een zilveren medaille ook nog een gouden medaille.

Ringen

Als laatste de ringen. Dit was het onderdeel waar hij gisteren (Zondag 7 juni 2015) tijdens de meerkamp mee startte en toen teleurstellend scoorde. De verwachtingen waren daarom nu ook niet hoog. Met een score van 17,50 punten scoorde hij hoger dan gisteren (Zondag 7 juni 2015) maar dit was helaas niet genoeg voor een ereplaats. Thijs eindigde als 6e.
De trainers zagen zondag duidelijk een andere Thijs aan het werk dan zaterdag.

Tijdens de laatste ronde was het de beurt aan Bram. Bram was speciaal voor zijn favoriete onderdeel helemaal naar Leek gekomen. Voor zeg maar 1 minute of fame!

Bram zette een erg mooie oefening neer met 17,30 punten. De trainers hebben echter nog vergeefs protest aangetekend, omdat in hun ogen Bram nog te weinig pluspunten kreeg. Lange tijd was dat goed voor een 2e plaats. De laatste turner haalde echter de hoogste score, waardoor Bram genoegen moest nemen met een prachtige derde plaats. Brons voor Bram op voltige!

Lars zal op 20 juni het eerste seizoen van de herenselectie GV Barendrecht afsluiten met de finale in Ahoy (Benjamin 10, talentendivisie).

Het eerste seizoen is voor de herenselectie zeer succesvol verlopen en de jongens gaan weer hard trainen om ook volgend jaar weer goed te scoren tijdens de landelijke wedstrijden.

De jongens hebben deze resultaten naast hun eigen talent en trainingsarbeid niet kunnen behalen zonder het enthousiaste trainingsduo Jeroen en Bram.

Video: BarendrechtNU

(Op alle video's berust copyright. Video's mogen zonder toestemming v.d. maker niet worden gekopieerd of worden overgenomen.)