HCB Heren 1 (Hockeyclub Barendrecht)

BARENDRECHT – Na 21 gewonnen competitiewedstrijden, een geslaagd kampioensfeest en een hoop trainingsuren restte er nog een ding: de laatste wedstrijd van het seizoen. In prachtig lenteweer reisde de Barendrechtse delegatie af naar Delft om daar het seizoen af te sluiten bij de studenten van Dopie. Vlak voor de wedstrijd werd aangekondigd dat Dopie niets liever wilde dan als enige ploeg dit seizoen Barendrecht de baas te zijn. Ze zouden er alles aan doen om de drie punten in Delft te houden en het seizoen alsnog feestelijk af te sluiten. Barendrecht wilde ondanks het einde van het seizoen ook aanspraak maken op de overwinning om zo een nieuw clubrecord te vestigen. De toom was gezet.

Maar ja zeggen is iets heel anders dan ja doen. In de eerste helft was Barendrecht zoekende en niets leek erop dat hier de kampioen stond te hockeyen. Dopie daarentegen speelde verzorgd, opportunistisch en was beduidend veel op de helft van de bezoekers te vinden. Het leek erop dat Dopie inderdaad kon gaan meedoen om de punten en begon de druk op te voeren. Vrij snel werd het dan ook 1-0 voor de bezoekers en vlak daarna direct de 2-0. Een vliegende start voor de studenten en een bedroevende start van de bezoekers. Ondanks dat Justin van Vliet beloofd had het team op sleeptouw te nemen, ging heel iemand anders met die rol er vandoor. Robert Mentink scoorde de aansluitingstreffer en de gelijkmaker in zeer korte tijd. “Ik kon niet aanzien hoe mijn ploeg ten onder ging aan de eigen slordigheden. Dan moet je als veteraan je verantwoordelijkheid nemen en met het mes tussen de tanden de tegenstander bestrijden. Ik stond twee maal op de goede plaats om te laten zien wat dat betekent.” Geinspireerd door de veteraan hielp gelegenheidsspits Stephan Kooij de bezoekers aan de voorsprong. Na een zeer aantrekkelijke eerste helft met legio kansen aan beide kanten was de ruststand 2-3.

De tweede helft begon net als de eerste. Een moedig Dopie ging weer op zoek naar een doelpunt, waar het al een aantal keer aanspraak op had kunnen maken. Nu was de eerste kans gelijk raak. De ploegen stonden weer op gelijke hoogte, 3-3. Vanaf dit punt kwam de wedstrijd volledig open te liggen. Grote kansen over en weer, veel afwisseling van gefaal en kunde. Barendrecht was weer de eerste die een doelpunt wist te maken, wederom via Stephan Kooij. Maar daarmee was de koek voor de bezoekers dan echt op. Dopie kreeg controle over de wedstrijd en maakte de gelijkmaker. Alsof dat niet genoeg was profiteerden ze nog twee maal van een zwakke kampioen en bepaalden de eindscore op 6-4. De overwinning ging terecht naar de sterke studentenploeg.

Door dit verlies weet Barendrecht heren 1 helaas geen nieuw clubrecord te vestigen. Toch zijn de mannen zeer tevreden met het seizoen. Met 63 punten uit 22 wedstrijden promoveren zij naar de Tweede Klasse, na een jaar van afwezigheid. Vanzelfsprekend zal er alles aan gedaan worden om vanaf komend seizoen een vaste waarde te worden in die klasse.

De spelers en staf willen iedereen bedanken die dit seizoen het team een warm hart heeft toegedragen. Het is een genot geweest om in thuis-  en uitwedstrijden aangemoedigd te worden door supporters met een HCB-hart. Mede door deze supporters is het seizoen zo’n geweldig succes geworden. Grote dank daarvoor!

Voor nu zullen er nog twee weken van training zijn, waarna de Barendrechtse hockeystorm even gaat liggen. Vanaf augustus pakken we het weer op om in september klaar te zijn voor een nieuwe uitdaging: de Tweede Klasse. Tot dan!