Aarnoudse Binnenland H1 speelt 1e halve finale wedstrijd

BARENDRECHT – Na een zegereeks van drie wedstrijden konden de heren van CBV Binnenland zaterdagavond geen grip krijgen op de gasten uit Katwijk. Na een prima eerste kwart konden zij hier geen vervolg aan geven in het resterende deel van de wedstrijd en zo ging Grasshoppers er met de punten vandoor.

In een goed gevulde sporthal De Driesprong begon Aarnoudse Binnenland uitstekend aan de wedstrijd. Het liet duidelijk zien revanche te willen voor de verloren oefenpot van vorig jaar. Veelvuldig werd de basket gevonden door middel van een snelle uitbraak. Na twee minuten vluchten de tegenstanders al naar een time-out. Dit bracht voor hen echter niet het gewenste resultaat, want de gastheren gingen op dezelfde voet verder. Niels Plieger bleek andermaal de man in vorm te zijn, want met acht punten in dit kwart was hij voorlopig topscoorder van de wedstrijd.

Het mooie van basketbal is dat het een spel van “runs” is. Vaak proberen de ploegen om deze zoveel mogelijk te beperken bij de tegenstander en er zelf zo lang mogelijk gebruik van te maken. In dit geval lukte het Binnenland niet meer om de run uit het eerste kwart vol te houden. Ook een heerlijke dunk van Sjoerd van Vilsteren over één van de tegenstanders kon de flow niet keren. De organisatie in de verdediging van de Barendrechters was volledig weg en als Grasshoppers dan ook nog is 9 op 11 schiet van de vrije worp lijn in deze periode zijn de ploegen weer in evenwicht. De wedstrijd kwam weer volledig in evenwicht. Door middel van een driepunter in het rustsignaal namen de gasten zelfs brutaal de leiding. Ruststand 39-41.

In de tweede helft nam de spanning de overhand. De ploegen ontliepen elkaar in scores niet heel veel. De Barendrechtse guards kregen het iets moeilijker om de voortreffelijk spelende Joey Schelvis af te stoppen en beide ploegen gingen wat slordig om in de mogelijkheden. Dit leverde enkele snelle scores aan beide zijden op en vooral veel vrije worpen. Voor de Barendrechters was het moeilijk scoren vanaf de 1-puntslijn, want het percentage lag met 58% veel te laag. Daarnaast is 26 punten tegen in één kwart een beeld dat we in voorgaande wedstrijden nog niet hebben gezien. Tussenstand na drie kwarten 65-67. De verwachting was vooraf al dat de ploegen elkaar niet veel zouden ontlopen, maar dit kwam nu ook in de stand tot uitdrukking. Het publiek kon dus nog tien minuten genieten van een spannende slotfase. Even probeerde beide coaches elkaars team te ontregelen met een zone-verdediging, maar even goed kon één van beide teams hier niet van profiteren. Van de verdedigende fouten des te meer en dan helaas vooral de gasten. De heren uit Katwijk waren gevaarlijk en werden veelal foutief afgestopt. Zo liepen ze puntje voor puntje uit en liep Aarnoudse Binnenland vooral achter de feiten aan. In een hectische slotfase probeerde de mannen in het blauw nog een alles of niets poging, maar deze haalde weinig uit. Zo eindigde de avond in mineur voor iedereen die het Barendrechtse basketbal een warm hart toedraagt. De punten en de complimenten verdwenen helaas in de tas van de tegenstander.

Het commentaar van Binnenland coach Kazanaovas was duidelijk: “Een zeer teleurstellende avond. Zeker ook omdat de concurrenten vandaag (Zondag 11 oktober 2015) ook punten hebben laten liggen. We kregen geen grip op de aanval van Grasshoppers en we konden moeizaam het tempo van de wedstrijd bepalen. Toch kijk ik uit naar de komende trainingsweek, want we kunnen hier alleen maar van leren.”

Topscoorders: Niels Plieger 22, Yasalde paz Costa 14, Sjoerd van Vilsteren 11