BARENDRECHT/ROTTERDAM – De vrouwen van Lintex-Binnenland/Rotterdam hebben een mooie overwinning geboekt op de koploper van de Vrouwen Basketball League, Lekdetec.nl. Na een ruststand van 41-38 zegevierde de ploeg van coach Joost van Rangelrooy in een enerverende wedstrijd met 88-84. Aan de kant van Lintex-Binnenland/Rotterdam maakte de Amerikaanse Shay Selby haar debuut en luisterde die op met 30 punten, 8 rebounds en 4 assists. Ook Zera Butter (18) en Rianne de Roos (17) eindigden in de dubbele cijfers.

Door deze zege en het verlies van CTO Amsterdam bij De Wit-Grasshoppers (71-70) is Lintex-Binnenland/Rotterdam nu met CTO Amsterdam gedeeld derde op de ranglijst. Loon Lions won thuis met 67-51 van Amazone Utrecht en komt zo naast Lekdetec.nl aan kop van de ranglijst.

In een zeer goed gevuld Topsportcentrum Rotterdam zijn de eerste scores van de wedstrijd voor de bezoekers uit Bemmel (0-4), maar Lintex-Binnenland/Rotterdam neemt snel het heft in handen via Shay Selby, Rianne de Roos en een driepunter van Lisa van den Adel (7-5). Beide ploegen houden elkaar goed in evenwicht in het verdere verloop van het eerste kwart, waarbij met name Rianne de Roos namens Lintex-Binnenland/Rotterdam en Karin Kuijt namens Lekdetec.nl voor de scores zorgen. Via 21-16 eindigt het kwart met een 27-22 voorsprong voor de thuisploeg.

Het tweede kwart start Lintex-Binnenland/Rotterdam sterk en na driepunters van Michelle de Graaf en Shay Selby staat er plots een 37-24 voorsprong op het scorebord. Beide ploegen zijn inmiddels overgestapt naar een zone-verdediging waardoor in het vervolg aan beide kanten de scores wat moeizamer tot stand komen. Na een time-out van Lekdetec.nl wordt Lintex-Binnenland/Rotterdam verrast door een press en lijdt diverse malen slordig balverlies. Karin Kuijt blijft daarbij de aanjager aan Bemmelse kant en bijna in haar eentje zorgt ze ervoor dat het verschil bij rust is teruggebracht tot drie punten (41-38).

Lekdetec.nl komt beter uit de kleedkamer dan Lintex-Binnenland/Rotterdam en binnen korte tijd is het de koploper van de Vrouwen Basketball League die de voorsprong pakt (41-42). Vanaf dat moment volgt er een prachtig gevecht tussen twee aan elkaar gewaagde ploegen die de bezoekers tot op het puntje van de stoel brengt. Via 48-49 is het dan Zera Butter die met twee opeenvolgende driepunters de stand op 54-49 brengt. Lekdetec.nl antwoord echter direct en weet het kwart toch af te sluiten met een 61-62 voorsprong.

Even lijkt bij de start van het laatste kwart dat Lekdetec.nl kan weglopen, maar als bij een 69-73 stand Shay Selby met twee “down-town” driepunters Lintex-Binnenland/Rotterdam weer op voorsprong zet (75-73) is de thuisploeg weer helemaal bij de les. Zera Butter knalt dan met twee minuten op de klok er ook nog een drietje in (80-76), maar Lekdetec.nl blijft antwoorden via Jacobine Klerx (81-80). Met nog iets meer dan een minuut is het Lisa van den Adel die met weer een driepunter de stand op 84-80 brengt. De wedstrijd is dan nog steeds niet gesteeld want Jill Bettonvil antwoord direct (84-82). Lekdetec.nl is echter genoodzaakt fouten te maken om de klok te stoppen. Corinne Manuputty en Shay Selby blijven vervolgens koelbloedig aan de vrije worplijn waardoor Lintex-Binnenland/Rotterdam met 88-84 de zege pakt.

Scores Lintex-Binnenland/Rotterdam: Shay Selby 30 (+ 8 rebounds), Zera Butter 18, Rianne de Roos 17 (+ 7 rebounds, 5 assists), Corine Manuputty 6, Lisa van den Adel 6, Michelle de Graaf 5, Marlous Nieuwveen 4, Linda Appers 2.

Volgende wedstrijd

Volgende week zaterdag 21 februari speelt Lintex-Binnenland/Rotterdam wederom een thuiswedstrijd. In het Topsportcentrum Rotterdam is om 20.00 uur Dozy Den Helder de tegenstander.