Basketbaldames Renes/Binnenland (seizoen 2016/2017)

BARENDRECHT – De basketbalvrouwen van Renes/Binnenland hebben de uitwedstrijd bij Amazone Utrecht simpel in winst gezet. Na een ruststand van 28-39 stond er na vier kwarten een 62-93 stand op het scorebord.

Renes/Binnenland heeft echter nog steeds het blessure-spook niet van zich af kunnen werpen. Maxime Essenstam en Randell van der Lee zaten al in de lappenmand, deze week kwamen daar Lisa van den Adel (enkelblessure) en Zera Butter bij. De laatste raakte op de laatste training deze week geblesseerd en bij de MRI-scan vrijdag bleek dat ze een breuk in haar scheenbeen heeft. Over vier weken al naar verwachting het gips eraf gaan waarna de revalidatie gestart kan worden. Door de volgelopen ziekenboeg konden de jeugdspeelsters Lotte Sant, Imke van Genderen en Chermensa van la Parra flink wat minuten maken in Utrecht. Jantine Kraak (24), Janine Guijt (17) en Lotte Sant (14) kwamen in de dubbele cijfers uit. Gabriëlle van den Bosch was verdedigend als vanouds aanwezig en pakte maar liefst 10 steals.

Wedstrijd

Renes/Binnenland laat in de openingsfase duidelijk zien waarvoor het naar Utrecht is gekomen. Binnen enkele minuten is het al 1-9 na onder andere twee scores van Jantine Kraak. Amazone Utrecht kan geen vuist maken in het eerste bedrijf en Lotte Sant en Janine Guijt kunnen door de thuisploeg niet worden afgestopt waardoor het verschil aan het eind van het eerste kwart is opgelopen tot 10 punten (17-27). In het tweede kwart zijn beide ploegen een stuk slordiger maar in problemen komt Renes/Binnenland niet en een logische 28-39 als ruststand is het gevolg.

In het derde kwart deelt Renes/Binnenland de genadeklap uit. Onder aanvoering van een aanvallend niet af te stoppen Jantine Kraak en de verdedigende impulsen van Gabriëlle van den Bosch loopt het verschil in rap tempo op. Via 34-51 wordt het met een 0-12 run 34-61 en is de wedstrijd al beslist. Mede dankzij twee driepunters van Chermensa van la Parra wordt het kwart bij een 44-74 stand afgesloten. Het laatste kwart start Renes/Binnenland weer goed en loopt het verschil op tot 38 punten (44-82). De wedstrijd is uiteraard al helemaal gespeeld dan en kabbelt vervolgens rustig verder richting het eindsignaal dat bij een 62-93 stand klinkt.

Scores: Jantine Kraak 24 (+ 7 rebounds), Janine Guijt 17, Lotte Sant 14 (+ 5 rebounds), Gabriëlle van den Bosch 8 (+ 10 steals), Chermensa van la Parra 8, Inez van Hulsen 7 (+ 7 rebounds), Yvette Adriaans 6 (+ 8 rebounds), Imke van Genderen 5, Michelle Zantman 4 (+ 5 rebounds).

Thuiswedstrijd

Volgende week zaterdag speelt Renes/Binnenland de belangrijke thuiswedstrijd tegen de nummer twee van de ranglijst, Solar-systemen Grasshoppers. De wedstrijd in de sporthal De Driesprong begint om 20.30 uur.