ZPB DG1 Nederlands kampioen Waterpolo onder 13 jaar

In het weekend van 1 en 2 juni vond het Nederlands Kampioenschap Waterpolo onder 13 jaar in Leiden plaats. Het DG1 team van ZPB had zich hiervoor gekwalificeerd, al een prestatie op zich natuurlijk.

Op de eerste dag van het NK speelden zij in hun poule tegen ZPC Amersfoort en Het Ravijn. Tegen ZPC Amersfoort bleek hoe sterk de concurrentie tussen de zes beste teams van Nederland was. In een gelijk opgaande strijd was het uiteindelijk ZPB dat de overwinning op hun naam mocht schrijven met 7-6.

De wedstrijd tegen Het Ravijn verliep voor ZPB rustiger en sloten ze met 12-0 af. Door de eerste plek in de poule wisten ze dat ze op zondag moesten starten tegen de nummer twee uit de andere poule, Polar Bears. De nachtrust had de ZPB spelers (te) goed gedaan, waardoor ze zich lieten verrassen en halverwege de wedstrijd op 1-4 achterstand stonden. In de derde periode wisten ze het verschil nog niet goed te maken, maar realiseerden de spelers dat er iets moest gebeuren. Door goed samenspel, hard werken en vier goals van ZPB eindigde de voor het publiek veel te spannende wedstrijd in 7-6 in het voordeel van ZPB. Dat betekende een finaleplaats tegen ZVL-1886.

Een bekende èn beduchte tegenstander uit de competitie, dus ZPB wist wat de opgave was. Waar de teams in de eerste twee perioden goed aan elkaar gewaagd waren, liep ZVL-1886 in de derde periode uit tot 5-3. Het was pas in de laatste minuten van de vierde periode dat ZPB weer tot scoren kwam, en hoe! Met nog een minuut te gaan, en onder aanmoediging van een grote groep supporters uit Barendrecht, werd het 5-5. Op vier seconden voor het fluitsignaal scoorde ZPB de allesbepalende goal: 6-5 en Nederlands Kampioen!!! Wat een knappe prestatie van deze jongens en meiden en hun coaches!

Foto: ZPB Staand vlnr: Isa Hofman, Sylvia Wallegie (ass.coach) Esmee Ouwens, Yara Maaskant, Jara Kraak, Luna van Hoff, Jakline de Bruijn (coach), Syb Willekens, Vasilije Teodosic, Merijn van Wingerden, Mark Nienhuis; Zittend vlnr: Marcus Bakboord, Sven Silvis, Jasper Kleijbeuker, Storm van Hoff