4e plaats voor Dani Loonstra op Nederlands Kampioenschap kunstrijden

De Uithof in Den Haag was  van 21 tot en met 24 februari 2019 het toneel voor de Challenge Cup en het Nederlands kampioenschap kunstrijden. De Challenge Cup is een wedstrijd waarin jonge, aanstormende talenten in de leeftijd van 10 jaar tot de senioren de kans krijgen zich op mondiaal niveau te meten.

Voor de Nederlandse deelnemers stonden ook de nationale titels op het spel. De beste Nederlander in iedere categorie wordt Nederlands kampioen.

Kunstrijvereniging De Drechtsteden was met 11 rijdsters en 1 rijder vertegenwoordigd op dit kampioenschap. In nationale selectiewedstrijden en internationale ISU wedstrijden hebben de rijders de benodigde punten bij elkaar gereden om zich te kwalificeren voor deelname aan het Nederlands Kampioenschap.

Junioren

In de categorie Junioren reed  de 14 jarige Dani Loonstra uit Barendrecht  een minder sterke korte kür waarmee zij  op de 13e plaats internationaal en als 6e beste Nederlandse eindigde.  Zij kon  zich met de lange kür revancheren door een bijna foutloze lange kür met diverse  triples en dubbel axel te rijden.  Zij eindigde hiermee als 9e internationaal en als 4e beste Nederlandse rijdster. Een prima prestatie.

Dani rijdt het eerste jaar in de Junioren en de gestelde doelen in haar eerste NK in de Junioren zijn hiermee ruimschoots gehaald. Sophie Bijkerk (16) eindigde  op de  17e plaats internationaal en als 9e beste Nederlandse.

In de categorie Basic Novice dames reed Gabi Loonstra (10) uit Barendrecht. Zij eindigde op de  8e plaats op dit NK.

De rijdsters worden getraind door het trainersteam van Kunstrijvereniging De Drechtsteden en werd en in Den Haag gecoacht door Marieke Ter-Kruithof , Nicole Goossens, Niki Davison, Winnie Dekker en Romy de Sterke.

Foto: Dani Loonstra door Piet van Es