Podium voor Sophie Bijkerk op Nederlands Kampioenschap

Van 22 tot en met 25 februari jl. vond op de kunstijsbaan De Uithof in Den Haag de Internationale kunstschaatswedstrijd de Challenge Cup plaats. In deze wedstrijd zat ook de strijd om het Nederlands Kampioenschap Kunstrijden verweven.

Van Kunstrijvereniging De Drechtsteden uit Dordrecht was er deelname door drie Barendrechtse rijdsters. In de categorie Advanced Novice dames Dani Loonstra (12), bij de Junioren Sophie Bijkerk (15 jaar) en bij de Pre Basic Novice Gabi Loonstra (9).

Brons voor Sophie Bijkerk

Het afgelopen seizoen ging voor Sophie zéér moeilijk van start maar in iedere wedstrijd wist zij haar vorm beter te vinden. Sophie was er dan ook zeer op gebrand om tijdens het Nederlands Kampioenschap haar beste küren van het seizoen te laten zien. Tijdens de korte kür op donderdagavond, ging Sophie, met startnummer één, voortvarend van start. Op de klanken van Je Suis Malade van Lara Fabian schaatste Sophie een indrukwekkende korte kür waarbij alle sprongen en pirouetten goed werden uitgevoerd. Dit resulteerde met een Personal en Seasons Best van 37,49 punten in een derde plaats voor het Nederlands Kampioenschap Junioren.

Op vrijdagmiddag ging de lange kür van start. Ook nu wist Sophie haar wedstrijdspanning om te zetten naar een heel goed uitgevoerde lange kür met een mooie dubbel Axel. Met een score van 62,18 punten voor de lange kür, ook een Personal en Seasons Best, en een totaal score van 99,67 punten in totaal wist Sophie knap haar derde plaats in het klassement voor de Nederlandse Kampioenschappen Kunstrijden in de categorie Junioren vast te houden.

Dani Loonstra

In de categorie Advanced Novice had Dani zich ruimschoots in de selectiewedstrijden gekwalificeerd met podiumplaatsen en ging met een goede voorbereiding het NK in . Na de korte kür eindigde zij op de 6e plaats en reed vol overgave en prachtig haar lange kür waarmee zij op de 3e plaats eindigde. In het klassement eindigde Dani op de 5e plaats. Zij behaalde niet voldoende punten voor een podiumplaats dit kampioenschap. Dani heeft een goed en sterk seizoen gereden .

Gabi Loonstra

Gabi Loonstra rijdt het eerste jaar in de categorie Pre Basic Novice en kwalificeerde zich in de selectiewedstrijden tegen haar eigen verwachting in voor de finale op het NK. De sierlijke Gabi eindigde evenals zus Dani op de 5e plaats.

Trainingen

Sophie, Dani en Gabi werden tijdens het seizoen gecoacht door het trainersteam van Kunstrijvereniging De Drechtsteden bestaande uit Nicole Goossens, Marieke Ter- Kruithof, Winnie Dekker en choreografe Nikki Davison.

Foto: Sophie Bijkerk tijdens het NK