Internationaal succes voor kunstrijdsters Dani Loonstra en Sophie Bijkerk

BARENDRECHT – Tijdens de internationale Kempen Trophy 2017 in het Belgische Turnhout 27 en 28 januari 2017 wisten de Barendrechtse kunstrijdsters prima resultaten te behalen. Deelnemers uit tenminste 7 landen deden mee aan dit toernooi. Zo ook 9 deelnemers van de Kunstrijvereniging De Drechtsteden uit Dordrecht.

Dani Loonstra vertegenwoordigde Kunstrijvereniging de Drechtsteden in de categorie Advanced Novice A Girls en Sophie Bijkerk in de categorie Junioren.

3e plaats voor Dani Loonstra

Op vrijdag werden in de categorieën Advanced Novice en Junioren de korte küren verreden. Dani (12) en Sophie (14) eindigden beiden na deze eerste wedstrijddag op een mooie derde plaats. In het sterke internationale veld met vooral sterk rijdende Amerikaanse deelnemers behaalden hun clubgenootjes ook mooie plaatsen, Lindsay van Zundert reed een nieuwe kür en meteen een PB (5), Isabella Smit (9), Rosalie van Wageningen (10), Isa van Swieten (20) en een door blessure uiteindelijk uitgevallen Demi op plaats 23. Tussen de plaatsen 2 en 12 zat echter slechts 2.28 punten, zaterdag na de lange kür kon er nog van alles gaan veranderen.

Zaterdag was het lang wachten voor de Advanced Novice dames, de wedstrijd werd later in de middag vervolgd. Dani reed als laatste van de DDD dames en begon lastig, haar muziek startte niet helemaal bij het begin. Ze herpakte zich snel en zoals bekend van haar spatten de sprongen van het ijs. Ze kwam ten val in haar passenserie en het was afwachten of ze met haar puntentotaal de sterk rijdende clubgenote Lindsay van Zundert voor kon blijven. Dit bleek zo te zijn en Dani stond op dat moment eerste met nog twee dames te gaan. Ze sloot de wedstrijd af met een zeer verdiende 3e plaats op het podium.

Prima prestatie Sophie Bijkerk

Aan het einde van de vrijdagmiddag kwamen de Junioren Dames het ijs op om hun korte kür te rijden. Sophie Bijkerk (14 jaar) moest als derde rijdster van in totaal 24 rijdsters het ijs op. Op de tonen van Secret van One Republic reed Sophie een mooie sterke kür met hoog gewaarde pirouetten en sprongen en eindigde hiermee op de 2e plaats.

Op zaterdag reed Sophie een elegante kür op de muziek Charms van de componist Abel Korzeniowski. Voor het eerst sinds haar knie blessure van februari vorig jaar wist Sophie weer een dubbel Axel te landen in de wedstrijd. Ook deze kür werd met hoge punten door de jury gewaardeerd. Helaas waren de Amerikaanse dames net iets te sterk in de lange kür en moest Sophie genoegen nemen met een prachtige vierde plaats

Foto: M. Bijkerk, Vlnr Sophie Bijkerk, Dani Loonstra, Rosalie van Wageningen, Demi Sijswerda, Isa van Swieten en Isabella Smit