Podiumplaats voor kunstrijdster Dani Loonstra in internationale wedstrijd

Het is zondag 20 november om 10:35 in de ochtend als een zestal dames het ijs van eissporthalle in het Duitse Essen betreedt. Het belooft een zinderende finale van de Ruhr-cup 2016 te worden.

In totaal strijden een 18-tal jonge dames mee om het edelmetaal. Zaterdag reden zij allemaal hun korte kür, de beste 6 van die wedstrijd strijden, normaliter, in de laatste inrij groep van 6 rijdsters om de podium plaatsen.
Uit Nederland nemen Isabella Smit, Dani Loonstra, Lindsay van Zundert en Isa van Swieten mee in de categorie Nachwuchs Mädchen A. Isabella (12) eindigde op zaterdag na de korte küren op de tweede plaats en de hoogste positie van het 4-tal. Dani (11) volgt op plek 4, Lindsay (11) vult de 7e plaats en Isa (13) mag trots zijn op een tot dan 13e plek.

De, door de stichting van Joan Haanappel (SKN) ondersteunde, talentvolle rijdster Isabella Smit kan terug kijken op een heel mooi weekeinde en kan trots zijn op haar behaalde derde plaats in het eindklassement van de Ruhr-Cup 2016 in Essen. Hiermee kon zij bij de prijsuitreiking direct naast Dani Loonstra plaatsnemen, die met een klein foutje tijdens de korte kür met een kleine achterstand aan de tweede wedstrijd dag begon. De vrije kür van Dani op zondag was echter van een ruim voldoende technisch niveau dat deze achterstand bijna geheel werd overkomen en zij slechts de Duitse Lara Messinger moest voorlaten om als beste Nederlandse deelneemster op een prachtige tweede plaats te eindigen. Ook Lindsay van Zundert en Isa van Swieten mogen terugkijken op een prima sportief weekeinde, in een veld van 18 rijdsters op dit niveau doen beide dames met respectievelijk een 7e en een 13e plaats prima mee.

Dani, Isabella en Lindsay hebben zich in voorgaande wedstrijden reeds gekwalificeerd voor deelname aan het Open Nederlands Kampioenschap dat van 23 tot en met 26 februari 2017, als onderdeel van de Challenge Cup, verreden zal worden in sportcomplex De Uithof te Den Haag. Alle drie deze dames hebben zich door hun resultaten vroeg in het seizoen tevens gekwalificeerd voor deelname aan de NRW Trophy welke eerdaags zal worden verreden in Dortmund.

Ook de Barendrechts Sophie Bijkerk nam deel aan de wedstrijd in Essen. Het was haar eerste volledige wedstrijd na haar knieblessure, vorig jaar opgelopen tijdens een training. Enkele weken geleden reed Sophie in Den Bosch sinds lange tijd weer een wedstrijd maar kwam daar alleen uit tijdens de korte kür. Nu in Essen reedt zij zowel de korte- als de vrije kür en behaalde direct voldoende punten voor kwalificatie voor de finale van ONK in Den Haag. Sophie eindigde in Essen op een 9e plek.