HCB Heren 1, Hockey

BARENDRECHT – Afgelopen jaar samen gepromoveerd om het te komen proberen in de Tweede Klasse. Voor aanvang van de wedstrijd staat Barendrecht vijfde en de IJssel negende. Een wezenlijk verschil zou je zeggen, maar de geschiedenis leert dat een wedstrijd tussen twee nooit saai of eenzijdig is. Het maakt niet uit hoe de twee ploegen geklasseerd zijn, een vermakelijke wedstrijd wordt het zeker.

Het begin van de wedstrijd gaat gelijk op. De IJssel lijkt gretiger, maar mist nog een beetje controle. Barendrecht lijkt wat degelijker en komt daarmee een aantal keer gevaarlijk de cirkel in. Naarmate de wedstrijd vordert voert de IJssel de druk op en krijgt het steeds meer grip op de wedstrijd. Dit resulteert in een klein overwicht en uiteindelijk daardoor ook in een doelpunt. De thuisploeg neemt een 1-0 voorsprong, waardoor Barendrecht andermaal een beroep zal moeten gaan doen op de veerkracht. In de eerste helft komen daar een aantal grote kansen en kleine kansen voor in aanmerking, maar de bezoekers komen tot de rust niet meer op gelijke hoogte. De IJssel krijgt nog een kans op een verdubbeling van de marge, maar Sebastiaan de Geest houdt Barendrecht op de been.

Na de rust komt Barendrecht weer aardig uit de startblokken. Als herboren komen ze uit de kleedkamer en voeren de druk op de cirkel van de thuisploeg meteen op. Het spel speelt zich vooral af op de helft waar Barendrecht het graag ziet, maar tot scoren komen ze niet. Uit de counter wordt de IJssel een aantal keer gevaarlijk, maar verzuimen de wedstrijd in het slot te gooien. De wedstrijd schreeuwt ondertussen om een doelpunt. Of het wordt Barendrecht wat de druk om weet te zetten in een goal, of de IJssel gaat de wedstrijd beslissen. Uit een strafcorner komt dat besluit rollen. De thuisploeg mag aanleggen en verdubbelt de marge naar twee, wat gezien de wedstrijd een winnende score lijkt te zijn. In de slotfase mag er zelfs nog een derde goal gemaakt worden. De IJssel wint in een wedstrijd waarin Barendrecht nooit heeft kunnen overtuigen.

Hoe is de sfeer dan nu in de Tweede Klasse? De top heeft zich gevormd en Barendrecht zit daar dus niet bij. Het gat naar die top is op dit moment vier punten en de subtop wordt aangevoerd door Barendrecht, waarna Pijnacker, Goirle en DES op korte afstand volgen. Aanstaande zondag wordt de laatste wedstrijd van deze seizoenshelft gespeeld, thuis tegen Pijnacker. Wordt deze wedstrijd gewonnen mag gehoopt worden op een felle strijd richting de top in de tweede seizoenshelft. Speelt zich een ander scenario af, dan gaat Barendrecht zich mengen in de strijd om de subtop. Een bijzondere interessante situatie dus, die zondag om 14:45 uur beslist gaat worden. Tot dan!