HCB Heren 1 (Hockeyclub Barendrecht)

BARENDRECHT – Gesterkt door het oefenresultaat tegen Spirit startten de heren van Barendrecht tegen de laatste tegenstander uit een fase die twee weken geleden werd bestempeld als belangrijk, moeilijk, spannend en confronterend. Na het spelen van deze drie potten kon dan eindelijk gekeken worden of de promovendus daadwerkelijk behoorde tot de top, of dat het een kwestie van geluk of andere wijsheden was. De eerste wedstrijd van die drie potten werd een zwaarbevochten gelijk spel tegen DSHC, de tweede daarentegen een teleurstellend gelijk spel tegen Ommoord. Dan nu: Rijswijk. Doet gewoon goed mee, maakt het iedereen moeilijk. Het weer is guur, maar Barendrecht is er klaar voor.

De eerste helft begint met een rommelige vijf minuten waarin Barendrecht een klein kansje krijgt en Rijswijk uiteindelijk de overhand heeft. Doelpunten blijven uit. Verder zijn beide ploegen zoekende, maar kunnen nog niet echt overtuigen. Verder gebeurt er eigenlijk niets interessants in de eerste helft. Behalve dat het stopt met regenen.

In de tweede helft zien we een bekend beeld. Barendrecht komt sterk uit de kleedkamer. Het lukt zelfs om vroeg op voorsprong te komen. Jasper Willems laat zien bijzonder behendig te zijn in de cirkel en scoort de 1-0. Juist als dan iedereen denkt dat de 2-0 gaat vallen, gebeurt het tegengestelde: 1-1. Het veerkrachtige Barendrecht laat duidelijk zien dat dit niet de bedoeling is en neemt de controle over de wedstrijd terug. Het heeft nog een tijd van overwicht nodig tot de voorsprong weer terug is. Sven Galjaardt scoort de 2-1 met een lobje wat minstens de behendigheid van het eerste doelpunt vergt. Maar ook deze voorsprong mag niet lang op de borden blijven. Rijswijk neemt de veerkrachtigheid in handen en komt weer op gelijke hoogte. Bijna vanaf de spelhervatting na dat doelpunt laat Jasper Willems weer van zich spreken en ramt de 3-2 binnen. Helaas voor de thuisploeg weten ze ook deze keer niet de overwinning te slepen, want twee minuten voor tijd mag Rijswijk weer gelijk maken. 3-3 is de eindstand.

Wat is dat toch met Barendrecht en voorsprongen? Duurt de wedstrijd te lang? Is de concentratieboog instabiel? Of is er een andere zweverige verklaring? In ieder geval is in de laatste wedstrijden het eindsignaal op het verkeerde moment gekomen. Met wederom een gelijk spel komt Barendrecht uit de strijd met de toppers. Misschien hadden de mannen bij aanvang van die strijd wel getekend voor drie uit drie, maar uiteindelijk lijken ze zichzelf te kort te doen. Aan de andere kant: er is van de negen gespeelde wedstrijden nog maar een wedstrijd echt verloren. Dat doet alleen DSHC – de koploper uit de poule – beter. Wat betreft staan we tweede. In het echt staan we nu vijfde. Er is dus genoeg vrije ruimte om te beoordelen hoe de Barendrechters het dit jaar doen.

Er resteren deze seizoenshelft nog twee wedstrijden. Aanstaande zondag om 14:45 uur staat de uitwedstrijd tegen de Ijssel op het programma. Een zeer interessante pot omdat de Ijssel samen met Barendrecht de stap naar de Tweede Klasse mocht zetten. De week erop volgt de laatste thuiswedstrijd van 2015 tegen Pijnacker. Maar eerst naar Nieuwerkerk. Tot dan!