HCB Heren 1, Hockey

BARENDRECHT – Vorige week was een wedstrijd die op pure wilskracht en vechtlust werd gewonnen. Maar dit is niet helemaal schadeloos gegaan. Robert Mentink en Jasper Willems waren niet op tijd hersteld om deze week het gevecht met de Warande aan te kunnen gaan. Een uitgedunde selectie aangevuld met talentvolle jeugd zou het deze week moeten opnemen tegen wederom een Brabantse ploeg. De bezoekers uit Oosterhout staan voor het begin van de wedstrijd onderin de middenmoot, iets wat niet in lijn is met de eindklassering van afgelopen seizoen. Wederom een leuke pot in Barendrecht.

De eerste fase van de wedstrijd is in het voordeel van de Warande. Meer rust in het spel resulteert in meer balbezit en een aantal kansen. Strafcorners worden niet benut, waardoor de bezoekers eigenlijk vergeten in het begin van de wedstrijd al het verschil te maken. Naarmate de wedstrijd vordert begint ook Barendrecht zich te mengen in de strijd en komt steeds vaker in balbezit op de helft van de bezoekers. Van gevaar is nog niet echt sprake geweest als toch de 1-0 op de borden verschijnt. Pim Hooghart is de dekking te slim af en positioneert zich handig voor een tip-in. De minuten daarop golft het spel op en neer en krijgen beide partijen wat meer kansen. Het is De Warande die daar uiteindelijk het beste mee om weet te gaan en krijgt de 1-1 gerealiseerd. Met deze stand start de rust, waarin Barendrecht met een degelijk plan zal moeten komen om de overwinning binnen te halen.

Na de rust begint De Warande weer met een gecontroleerde fase, maar Barendrecht werkt deze keer iets minder goed mee. Er wordt vroeg gestoord, waardoor er in de Brabantse opbouw wat slordigheidjes optreden, maar er ontstaat ook meer ruimte op het middenveld. De duels worden feller en de passes worden langer. Uit een onderschepping van een van die passes countert Barendrecht fel, wat een doelpunt oplevert van Sven Galjaardt. Iedereen die Barendrecht een warm hart toedracht noemt die loon na werken, menig Carnaval-aanhanger zal voelen dat er meer is dan dit. De Brabantse heren voeren de druk op en weten strafcorner nummer zoveel dan eindelijk om te zetten in een doelpunt. Het is een klein debacle wat Barendrecht eerder heeft meegemaakt. Het wordt nog erger als ook de 2-3 vervolgens valt, waarmee de Warande de overwinning mee veilig stelt. De laatste vijf minuten zijn in het voordeel van Barendrecht, maar de punten gaan mee met de “Kaaieschijters”.

Het eerste verlies voor Barendrecht komt later dan gepland, maar verstoppen achter het label “promovendus” doen ze allang niet meer. Er wordt een mooie les geleerd die verderop in het seizoen nog zeker in het Barendrechtse voordeel zal doen uitpakken. Misschien volgende week al, als de heren op bezoek gaan bij Voorne in Hellevoetsluis. Kunnen de heren voortbouwen op de overwinning in de voorbereiding? Vanaf zondag 14:45 uur weet u meer. Tot dan!