HCB Hockeyclub Barendrecht, Heren 1 (Thuiswedstrijd 03-04-2016)

BARENDRECHT – [HCB Heren 1] Als Barendrecht tegen de Ijssel speelt is het nooit eens normaal weer. In de heenwedstrijd kwam het met bakken uit de hemel. Of het ermee te maken heeft of niet, Barendrecht ging volledig voor gaas. 3-0 verloren, niets in te brengen. Dan de return. Deze keer vallen de mussen dood van het dak en wordt de wedstrijd in vieren gedeeld. In deze hitte mag Barendrecht proberen eerherstel tegen de Ijssel te behalen, terwijl de Ijssel zal proberen roet in het eten te gooien. De bezoekers zijn min of meer uitgespeeld en zullen dus alleen maar proberen Barendrecht van promotie te houden. Promotie is nog steeds mogelijk voor Barendrecht, maar winst is de eerste voorwaarde en daarna wordt er gekeken naar de concurrentie. Verder staat de wedstrijd in het teken van bruin worden en het afscheid van Remco Klomp.

In de eerste helft laat Barendrecht duidelijk zien dat het nog ergens om speelt. Ze dringen meteen aan bij de cirkel van de Ijssel, maar blijven nog erg voorzichtig in de afronding. Van enorme press is ook geen sprake, omdat er een soort van angst voor de counter op het veld heerst. Doordrukken zal wellicht meer opleveren, maar de thuisploeg houdt het op halve druk. Hierdoor kan de Ijssel er ook een aantal keer gevaarlijk uitkomen, maar kan niet voor groot gevaar zorgen. Er wordt nog een doelpunt voor Barendrecht afgekeurd, maar het lijkt er toch op dat de wedstrijd wacht op een doelpunt van hen. Ongelukkig, onhandig en onbegrijpelijk worden er kansen verprutst en lijkt de eerste helft op een brilstandje te eindigen. Met een uitspeelcorner mag Remco Klomp dan toch nog proberen daar verandering in te brengen. Met zijn handelsmerk doet hij dat dan ook en helpt Barendrecht met een voorsprong de rust in.

De tweede helft kent eigenlijk geen ander beeld. Barendrecht staat aan de deur van de Ijssel te kloppen, maar is erg voorzichtig voor wat er elders op het veld gebeurt. Deze veilige benadering van de wedstrijd zorgt ervoor dat de voorsprong behouden kan worden, maar een tegentreffer zou de Ijssel moed kunnen geven, iets wat nog niet voorgekomen is in de wedstrijd. Aan alle twijfel wordt een einde gemaakt als Stefan Kooij een handje komt helpen. In de cirkel van de bezoekers laat hij zien hoe hij behendigd een keeper kan passeren en daarmee de marge kan verdubbelen. De wedstrijd valt op deze manier in het slot en Barendrecht mag langzaam gaan aanvragen wat de concurrentie doet. In zijn uitzwaaiwedstrijd mag Remco Klomp dan nog voor een laatste keer aanleggen. We zijn strakke sleepcorners van hem gewend, maar zijn allerlaatste poging is een unieke. De bal kabbelt weliswaar over de doellijn waarmee hij voor zijn zoveelste doelpunt tekent, maar mooi was het allerminst. Het ken verkeren. De overwinning gaat op zeer gecontroleerde wijze naar Barendrecht en komt er al snel achter dat er in de top weinig is veranderd.

De laatste week breekt aan. Barendrecht sluit het seizoen af bij Pijnacker, waartegen in de eerste wedstrijd een slordig gelijkspel werd gespeeld. Met het mes tussen de tanden en alle goden aanwendend zullen de heren voor de laatste keer dit seizoen op pad gaan. Inzet is en blijft promotie naar de Eerste Klasse. Wat moet daarvoor gebeuren? Aangenomen dat Barendrecht de wedstrijd bij Pijnacker wint, moet er minstens een van de volgende scenario’s plaatsvinden:

• 1. DSHC verliest van Rijswijk
  • 2. Ommoord speelt gelijk tegen Warande
  • (3. DSHC speelt gelijk, Ommoord wint en Barendrecht wint met 12 doelpunten verschil)
  • (4. DSHC speelt gelijk, Warande wint en Barendrecht wint met 20 doelpunten verschil, ofzo)

Kortom, Barendrecht lijkt de minste papieren voor promotie te hebben, maar dat had PSV ook! Dus Rijswijk, veel succes komende wedstrijd! DSHC, jullie even niet. En Ommoord en Warande: allebei precies evenveel succes! De eindstand zal zeer spoedig na bekendwording op deze pagina verschijnen, maar sneller weet je het als je bij de laatste wedstrijd van het seizoen komt kijken. Tot dan!