Aarnoudse Binnenland H1 speelt 1e halve finale wedstrijd

BARENDRECHT – In een niet bijzonder sprankelend duel hebben de Barendrechtse basketballers gedaan wat ze moesten doen. Het opleidingsteam van ZZ Leiden, dat puntloos onderaan staat, werd zakelijk aan de kant gezet door Aarnoudse Binnenland.

Wat opvalt dit seizoen is dat de Barendrechters over diverse scorers beschikken. Illustratief hiervoor is dat de eerste 10 punten door vijf verschillende spelers werden gescoord. Zo kwamen de Barendrechters dus goed uit de startblokken. “We waren vooraf gewaarschuwd voor de felheid waarmee Leiden speelt en we wisten dit in de beginfase goed te pareren”, aldus point-guard Martijn van Noordenne. De spelverdeler verkeerd in een uitstekende vorm en liet dat in dit duel ook weer zien door een aantal malen feilloos raak te schieten. De snelle voorsprong werd uitgebouwd tot een ruime marge van 26-12.

Zoals in eerdere wedstrijden ook al bleek, beschikken de Binnenlanders over een sterk tactisch plan. De sleutelspelers van de tegenstander wordt op deze wijze regelmatig aan banden gelegd. Ook nu weer werd de tegenstander het onmogelijk gemaakt om in een ritme te komen. Dit resulteert in een minimumaantal tegenscores. Zelf wist de Blauwe Brigade de basket wel te vinden via uitgespeelde aanvallen. Hierbij bleek Patrick Frimpong uitstekend op dreef te zijn. De sterke inside-speler kon van dichtbij de bal erin leggen en wanneer dit belet werd ging dit vaak gepaard met een persoonlijke fout. Zo werd de rust bereikt met 42-23.

De opgebouwde voorsprong van de eerste helft mag de thuisploeg natuurlijk nooit meer verspelen. Het krachtsverschil is hiervoor simpelweg te groot. Zaak om zo’n duel dan geconcentreerd uit te spelen. Ook al werd de frustratie van de tegenstander zichtbaar door middel van enkele onsportieve fouten, Binnenland liet zich niet van de wijs brengen. In een eigenlijk sportieve wedstrijd was dit dan ook vrij onnodig. Yasalde paz Costa zette de lijnen uit en controleerde de wedstrijd. Daarnaast was er genoeg ruimte om wat tactische vormen te oefenen, want coach Kazanakovas wil straks ook tegen de toppers uit de promotie divisie goed voor de dag komen. Ook dit kwart werd winnend afgesloten en na dertig minuten spelen is de stand 61-37.

Het vierde en laatste kwart was voor het publiek een lange zit. Door de vele vrij worpen was het ritme een beetje uit de wedstrijd. Gillian Boldewijn liet zien een talentvolle speler te zijn en brak regelmatig door de verdediging heen. Ook Jasper van den Adel kon zijn minuten maken en werd zo beloond voor zijn harde werken en toewijding bij het team. De uiteindelijke stand eindigde bij 84-57. Zo kan het team zich de komende weken op gaan maken voor een topwedstrijd. Het vlaggenschip van CBV Binnenland komt op 19 december pas weer in actie tegen mede koploper Red Giants.

Coach Kazanakovas over de winst: “Een overtuigende overwinning vandaag. We hebben erg agressief verdedigd, waar ik natuurlijk niet anders dan tevreden over kan zijn. Vanuit deze strakke verdediging kwamen we tot wat makkelijke scores in de aanval. Daarnaast maakten we de belangrijke spelers van Leiden onschadelijk zoals we vooraf gepland hadden. In aanvallend opzicht beschikken we over een breed arsenaal aan spelers dat de basket makkelijk weet te vinden. Deze combinatie maakt ons op dit moment erg sterk. We kijken vanaf nu uit naar de confrontatie tegen Red Giants.

Topscorers

Patrick Frimpong 17, Martijn van Noordenne 16, Yasalde paz Costa 14, Richard Maxwell 13, Sjoerd van Vilsteren en Gillian Boldewijn 12.