Aarnoudse Binnenland H1 speelt 1e halve finale wedstrijd

BARENDRECHT – Na de bizarre vooravond van deze wedstrijd zijn onze problemen op weg naar Groningen maar relatief. Zonder twee sterkhouders, Patrick die een bus mist, bidons die nog in Barendrecht staan of het slechte weer. Het stelt dan ineens niet zoveel voor.

Onderweg genoeg tijd om alles bij te praten en ons ongeloof te delen met elkaar. Hoe hard ook, als sporter moet de focus ook weer richting de wedstrijd. En deze werd begonnen met een waardige minuut stilte.

Barendrecht neemt heft in handen

Na de sprongbal nam Aarnoudse Binnenland direct het heft in handen. Met name Richard Maxwell kon met een aantal sterke drives de weg naar de basket makkelijk vinden. In deze beginfase wisten de Uilen eigenlijk alleen te scoren door individuele fouten aan Binnenlandse zijde. Zo staat er halverwege het eerste kwart een tussenstand van 8-17 op het scorebord. Daarna vocht de thuisclub zich weer iets terug in de wedstrijd en doordat zij de Barendrechters twee minuten niet lieten scoren was het verschil nog maar vier punten na tien minuten (17-21).

Coach Kazanakovas stuurde zijn mannen weer het veld in met de opdracht de bal op dezelfde manier te delen met elkaar en iets meer aandacht te geven aan de rebounds. Door het ontbreken van Sander Trommelen en Niels Plieger mist de ploeg behoorlijk wat lengte om hier te kunnen domineren. Door veel vechtlust werd deze doelstelling toch bereikt. De vaak zo sterke inside-game van Groningen werd compleet lam gelegd. De huidige landskampioen wist dan ook maar 4 schamele puntjes in dit kwart te produceren. Het vertrouwen bij Binnenland straalde van de ploeg af. Met een extra pass werd veelal de vrije man gevonden. Zo ontstond het eerste serieuze gaatje deze wedstrijd en dit betekende een ruststand van 21-36.

Dat de wedstrijd nog zeker niet gespeeld was bleek vlak na de break. De Groningers kwamen goed uit de kleedkamer en zet na één minuut een 7-0 run neer. Binnenland vluchtte in een time-out om de flow van de tegenstander te doorbreken en de eigen scherpte terug te vinden. Dit bleek te werken via verschillende driepunters, maar vooral door wederom ijzersterk te verdedigen. Zo namen de Barendrechters het initiatief weer in handen. Hierdoor wist Groene Uilen het resterende gedeelte van de derde periode bijna evenveel te scoren als in de eerste minuut. Tussenstand na drie periodes 36-51

In het laatste gedeelte van de wedstrijd gingen de Barendrechters rustig door met het ongelooflijk hoge schotpercentage vanaf de driepuntslijn. Feilloos wisten Martijn van Noordenne, Gillian Boldewijn en Floris de Jong het netje van veraf te vinden. Waar bijna alle andere er eerder al eentje op hun naam hadden staan. Het werd toegestaan en Binnenland benutte deze ruimte uitstekend. Stel daar drie veldscores en een paar vrije worpen van de tegenstander tegenover en het gat is te verklaren. Een eindstand van 49-73 en een prima middagje Groningen is de conclusie.

Tevreden

De Litouwse coach in Barendrechtse dienst was dan ook zeer tevreden. “Na de twee laatste wedstrijden was ik wat ongerust voor de start van deze, maar het team heeft mij volledig overtuigd van het tegendeel. We hebben geleerd van deze mindere wedstrijden en stappen in de goede richting gemaakt. Een solide verdediging en het heersen in de rebound hebben ons deze overwinning gebracht. Elke speler die ik in bracht had een positief aandeel. We hebben 40 minuten lang met elkaar geknokt. Ik kan nu met een gerust hart de uitslag van de concurrenten afwachten.

Topscorers

Topscorers: Martijn van Noordenne 14, Gillian Boldewijn 14, Richard Maxwell 13, Sjoerd van Vilsteren 10.