BARENDRECHT – Arjan de Bruin kon na 40 minuten opgelucht ademhalen. “In deze fase van de competitie telt het resultaat en daar ben ik erg blij mee”, aldus de oefenmeester na de overwinning op ZZ Leiden 2.

De meegereisde Barendrechtse supporters zagen drie kwarten een close game, maar in het vierde kwart moesten de gastheren het hoofd buigen.

Net als in de eerste onderlinge confrontatie dit seizoen, was het Leiden dat beter uit de startblokken kwam. Maar tot meer dan drie punten verschil lieten de Barendrechters het nooit komen. Door de hoge intensiteit in de verdediging bij beide ploegen werd de basket maar mondjesmaat gevonden. De come-back van Sander Trommelen bracht wat meer vertrouwen in de ploeg. Belangrijke pion als aanspeelpunt en altijd gevaarlijk onder het bord. Het ritme ontbrak nog een beetje na een afwezigheid van twee maanden, maar verdienstelijk was het wel. Wanneer Martijn van Noordenne dan zijn 2e driepunter er in knalt is de eerste voorsprong een feit. Het kwart wordt afgesloten met een stand van 14-16.

Iemand die maandag een boze blik van zijn fysiotherapeut kan verwachten is aanvoerder Sjoerd van Vilsteren. Tegen de afspraak in kwam hij in het tweede kwart toch in actie na zijn schouderblessure.
Het bracht voor die paar minuutjes in ieder geval weer wat energie en Wouter Cabaret kon even uitrusten. Wouter legde overigens een uitstekende partij op het parket en beloonde hiermee zijn coach voor de verkregen basisplaats. Verder dit kwart geen hoogstandjes. Aarnoudse Binnenland kwam nog altijd niet los van zijn tegenstander en  hielp zichzelf niet door onvrede te uiten richting de scheidsrechters. Wat resulteerde in twee technische fouten. Het was vooral Aarnoudse Binnenland zelf die Leiden in het juiste spoor hielp. Door een driepunter van Sjoerd kon de ploeg toch nog met een voorsprong de rust in gaan (28-31).

Na de pauze was de start wederom voor Leiden. Met zes punten op rij van Leiden straften zij direct de turnovers van de Barendrechters af. Aan de hand van Yasalde Paz Costa en de uitblinkende Wouter Cabaret werd de rug weer gerecht en de achterstand te niet gedaan. Offensief werd de bal beter gedeeld defensief werden weinig rebounds weggeven, want Olaf Petersen plukte de meeste uit de lucht. Aangezien de tegenstander dit met een aantal fraaie schoten kon beantwoorden bleef de stand gelijk opgaand.

Met nog tien minuten voor de boeg en een stand van 51-52 kon de wedstrijd nog steeds beide kanten op gaan. Martijn van Noordenne liet in ieder geval zien welke intenties zijn ploeg had. Feilloos opende hij met een driepunter en zou uiteindelijk 100% schieten van afstand (3 op 3). Dat Binnenland hem dan ook niet vaker zocht kan als puntje van kritiek worden bijgeschreven. Gelukkig begreep de rest van de ploeg de boodschap en braken de beste vijf minuten van de wedstrijd aan, want direct stond er een voorsprong van tien punten. Dit bleek het breekpunt te zijn en de wedstrijd kon rustig uitgespeeld worden. Eindstand 61-74 en Binnenland kan zich opmaken voor de lastige uitwedstrijd in Voorburg tegen CobraNova. Ook deze ploeg strijdt nog voor een plek bij de laatste vier, wat recht geeft op play-offs.

Richting de eindstreep lijken de Barendrechters weer te kunnen beschikken over een voltallige selectie aangezien iedereen vandaag (Zondag 22 februari 2015) minuten heeft gemaakt. Dat was de eerste keer dit seizoen.

Topscoorders

Wouter Cabaret 18 (9 REB), Yasalde Paz Costa 14, Sjoerd van Vilsteren 12 en Martijn van Noordenne 11. Eervolle vermelding voor Olaf Petersen met 9 pnt en 9 reb.