Beloning voor hard werken blijft uit voor Lintex-Binnenland

BARENDRECHT – De vrouwen van Lintex-Binnenland hebben in de Vrouwen Basketball League het thuis niet kunnen bolwerken tegen regerend landskampioen Lekdetec.nl. Na een zeer goede openingsfase (9-0) met een hoofdrol voor Zera Butter kon Lekdetec.nl langzaam dichterbij komen zodat beide ploegen bij rust in evenwicht waren (28-28). In het laatste deel van de wedstrijd ontbrak het door de kleine selectie aan energie zodat de winst met 50-60 uiteindelijk toch mee in de tas ging nar Bemmel. Coach Joost van Rangelrooy kon slechts over 6 speelsters beschikken en had de selectie daarom aangevuld met de 15-jarige talenten Imke van Genderen en Chermensa van la Parra. Hoopvol is wel dat Eline Kasius dichtbij haar rentree is na er door een kruisbandblessure die ze vorig jaar op 18 oktober opliep een jaar te zijn uit geweest. Ook Rachel Roubehie-Fissa zal wellicht over twee weken weer speelklaar kunnen zijn.

Lintex-Binnenland komt tegen Lekdetec.nl als een raket uit de startblokken. De ploeg speelt in een hoog tempo en veel energie en pakt via onder andere een driepunter van Willeke Bruins en twee scores van Zera Butter een 9-0 voorsprong voordat Karin Kuijt Lekdetec.nl vanaf de vrije worplijn op het scorebord kan zetten. Kort later is de marge nog slechts 1 punt (9-8) als Zera Butter Lintex-Binnenland op sleeptouw neemt. Met 14 punten in het kwart zorgt ze er mede voor dat Lintex-Binnenland na kwart één op een 23-12 voorsprong staat.

Voor Lekdetec.nl is dat het sein om van man-to-man te switchen naar een zoneverdediging en plots is de thuisploeg het spoor bijster. De schoten vallen niet meer bij Lintex-Binnenland waardoor Lekdetec.nl langzaam maar zeker het verschil kan terugbrengen. Vlak voor rust dicht Jacobine Klerx met tweedriepunter het gat helemaal zodat de ploegen met een 28-28 ruststand de kleedkamers gaan opzoeken.

Na de rust is het in eerste instantie Lekdetec.nl dat op de ingeslagen weg doorgaat en de eerste voorsprong pakt (34-40). Lintex-Binnenland knokt zich echter via Zera Butter en Willeke Bruins weer terug en komt vlak voor het einde van het derde kwart weer dichtbij (41-42).

Net als in de eerdere wedstrijden loopt de energie bij Lintex-Binnenland langzaam leeg. Opvallend is, net als in eerdere wedstrijden dit seizoen, de vrijbrief die de arbitrage geeft aan tegenstanders om Zera Butter af te stoppen, waarbij nu zelfs een elleboog vol in haar gezicht volledig onbestraft wordt gelaten. Butter blijft enkele minuten liggen maar kan na kort naar de kant te zijn geweest toch verder spelen. Lintex-Binnenland probeert er nog een wedstrijd van te maken in het vierde kwart maar Lekdetec.nl speelt de wedstrijd goed uit en wint uiteindelijk met 50-60.

Zera Butter 28 (+ 11 rebounds), Willeke Bruins 11 (+ 11 rebounds), Shari Jeffrey 5, Lisa van den Adel 3 (+ 5 assists), Imke van Genderen 2, Michelle Zantman 1.

Volgende wedstrijd

Aankomende week is Lintex-Binnenland vrij. De eerstkomende wedstrijd staat gepland op zaterdag 7 november als om 17.45 uur Solar systemen-Grasshoppers op bezoek komt. Voor Lintex-Binnenland een “must-win” om de kansen op deelname aan de Final Four mogelijk te houden.