Renes/Binnenland wint en pakt voorsprong in play-offs tegen Loon Lions

BARENDRECHT – Zaterdagavond speelden de basketbalvrouwen van Renes/Binnenland in de eigen sporthal De Driesprong de eerste wedstrijd in de play-offs tegen Loon Lions uit Landsmeer (video). Winst in deze ‘best of three’ zou Renes/Binnenland een voorsprong opleveren en een goede uitgangspositie voor de uitwedstrijd van komende woensdag. Bij Renes/Binnenland ontbraken Myrthe den Heeten en Inez van Hulsen wegens blessures.

Renes/Binnenland startte prima, stond halverwege het eerste kwart met 9-6 voor en liep daarna uit tot 13-6, maar Loon Lions kwam terug tot 13-13. Na een time-out van coach Ton Kallenberg nam Renes/Binnenland de regie weer over en werd het eerste kwart afgesloten met een stand van 15-13.

In het tweede kwart werd nog duidelijker dat de teams nauwelijks voor elkaar onder deden en elkaar niets cadeau gaven. Via tussenstanden van onder andere 22-21, 24-23 en 26-27 werd een ruststand bereikt van 30-29. De goed spelende 16-jarige jeugdinternational Chermensa van la Parra had met 7 punten in de eerste helft een belangrijk aandeel in de score van Renes/Binnenland.

In het derde kwart kwamen de scores van Renes/Binnenland een stuk moeizamer tot stand. De kansen waren er wel, maar de afwerking liet te wensen over. Loon Lions profiteerde en stond halverwege het derde kwart op een voorsprong: 36-40. Doordat Renes/Binnenland in dit kwart slechts 12 punten scoorde (waarvan 10 van Gabriëlle van den Bosch) werd het derde kwart afgesloten met een achterstand: 42-47.

Het vierde kwart begon goed voor Renes/Binnenland: het publiek schreeuwde en toeterde en zorgde voor een geweldige sfeer en binnen anderhalve minuut was de achterstand weggewerkt (47-47). Binnen twee minuten pakte het een voorsprong (49-47). Loon Lions gaf echter niet op en halverwege het vierde kwart was de voorsprong nog maar 1 punt: 54-53. Renes/Binnenland had vooral moeite met de ervaren en zeer sterk spelende Fieke Ligthart van Loon Lions, maar dankzij scores van de uitblinkende Zera Butter, Eline Kasius en alweer Gabriëlle van den Bosch bleef de kleine voorsprong in tact. Eindstand 66-63 en dus een mooie 1-0 voorsprong in deze ‘best of three’. Bij winst in de uitwedstrijd van komende woensdag (aanvang 20.30 uur in Landsmeer) plaatst Renes/Binnenland zich voor de halve finale van de play-offs. Bij verlies volgt komende zaterdag een derde en beslissende wedstrijd in de eigen sporthal De Driesprong.

Scores aan de kant van Renes/Binnenland: Gabriëlle van den Bosch 25 punten, Zera Butter 13 punten, Eline Kasius 12 punten, Chermensa van la Parra 8 punten, Jantine Kraak 4 punten, Maxime Essenstam 2 punten en Eveline Kallenberg 2 punten.

Wedstrijden

Zoals reeds gemeld wordt de bekerfinale gespeeld op zaterdag 31 maart in Sporthal De Driesprong in Barendrecht, aanvangstijd is nog niet bekend, tegenstander is Grasshoppers uit Katwijk.