Sport: Basketbal

Na een roerige week waarin afscheid werd genomen van hoofdcoach Rychard de Jong stond zaterdagavond de thuiswedstrijd tegen het laag geklasseerde Amazone op het programma. Onder leiding van interim-coach Michel Appers en assistent Eline Kasius moest revanche genomen worden voor de blamerende nederlaag in Utrecht eerder dit seizoen. Bij Renes/Binnenland ontbraken Michelle Zantman, Inez van Hulsen en Roos Koopmans en waren maar liefst drie jeugdspelers in de selectie opgenomen: Chermensa van la Parra, Anique van Schijndel en Simone Hoppe.

Vanaf de eerste minuut zag het publiek een fel spelend Renes/Binnenland dat duidelijk iets recht wilde zetten tegen Amazone, dat naar Barendrecht was gekomen met slechts 5 speelsters. Na een 20 voorsprong en nog heel even een achterstand van 2-3 liepen de Barendrechtse dames met een fanatiek coachende Michel Appers al snel uit naar een 12-3 voorsprong en had Amazone al een eerste time-out nodig. De time-out had geen enkele invloed op de aanvalsdrift van Renes/Binnenland dat met snel aanvalsspel en mede dankzij drie driepunters van Myrthe van Heeten een stand van 26-5 op het bord zette na het eerste kwart.

In de volgende drie kwarten veranderde er niet veel meer aan het beeld van de wedstrijd. Renes/Binnenland speelde meer met dan tegen Amazone en liet vooral zien dat het scorend vermogen en de spelvreugde absoluut niet verdwenen zijn. Zeker het vermelden waard is nog dat Simone Hoppe na een jaar revalideren (en een aantal wedstrijden in VU20) onder luid applaus haar debuut maakte. Met 5 punten en 2 rebounds deed ze dat zeker niet onverdienstelijk. Ook Anique van Schijndel liet zich gelden door haar eerste twee punten voor Renes/Binnenland te scoren.

Na een ruststand van 56-14 en een tussenstand van 86-28 na het derde kwart werd een eindstand van maar liefst 123-41 bereikt waarin voor Renes/Binnenland iedereen aan spelen en aan scoren toekwam en Zera Butter met een vrije worp het 100e punt in de wedstrijd scoorde.

Scores aan de kant van Renes/Binnenland: Jantine Kraak 23 punten (en 8 rebounds), Maxime Essenstam 22 punten, Lisa van den Adel 20 punten (en 9 assists), Zera Butter 16 punten (en 8 rebounds), Myrthe den Heeten 15 punten, Gabriëlle van den Bosch 11 punten, Susanne Taal 6 punten. Simone Hoppe 5 punten, Chermensa van la Parra 3 punten en, Anique van Schijndel 2 punten.

Zaterdag 9 december speelt Renes/Binnenland wederom een thuiswedstrijd. Tegenstander is Lekdetec uit Bemmel, aanvang 20:15 in sporthal De Driesprong.

Coach

Na intensief overleg afgelopen dagen is voor de maand december een tijdelijke Hoofdcoach voor Dames 1 eredivisie CBV Binnenland gevonden. Michel Appers wil in december de trainingen verzorgen en de wedstrijden coachen. Het bestuur van STTB blijft onverminderd doorzoeken naar een nieuwe hoofdcoach.