Renes/Binnenland ontsnapt tegen Keus/Royal Eagles

De vrouwen van Renes/Binnenland blijven kans houden op deelname aan de play-offs. Door een moeizame 68-63 zege in de eigen sporthal De Driesprong tegen Keus/Royal Eagles blijft de Barendrechtse formatie vierde op de ranglijst, op gelijke hoogte met Dozy BV Den Helder.

De zege tegen de ploeg uit Apeldoorn was echter verre van overtuigend en werd uiteindelijk pas in de slotfase van de wedstrijd binnen gehaald. Plaatsing voor de play-offs zal dus in de volgende vier wedstrijden moeten worden afgedwongen, waarbij als eerste op zaterdag 1 april de wedstrijd tegen de nummer twee van de ranglijst, Loon Lions op het programma staat.

Wedstrijd

De openingsfase van de wedstrijd is voor de ploeg uit Apeldoorn die met 3-12 de leiding neemt. Opeenvolgende driepunters van Gabriëlle van den Bosch en Janine Guijt luiden de achtervolging in die na 5 punten op rij van Lisa van den Adel tot een 14-14 stand leidt. Keus/Royal Eagles kan antwoorden (14-18) maar uiteindelijk is het Renes/Binnenland dat via Janine Guijt en Inez van Hulsen het kwart met een 20-18 voorsprong afsluit. In het tweede kwart bouwt Renes/Binnenland de voorsprong puntje voor puntje uit (34-27), maar Keus/Royal Eagles weet toch weer aan te haken waardoor de marge bij rust slechts twee punten is (40-38).

Na rust zit er in eerste instantie weinig licht tussen beide ploegen (49-48) maar een slordige fase van de thuisploeg zorgt ervoor dat Keus/Royal Eagles de voorsprong kan pakken en ook het kwart kan afsluiten met een 50-54 voorsprong. Via Jantine Kraak en Lotte Sant weet Renes/Binnenland in de eerste minuten van het laatste kwart toch weer een voorsprong te pakken (61-56) die echter kort later als sneeuw voor de zon is verdwenen (61-61). In die fase grossiert Renes/Binnenland in het missen van vrije worpen zodat Keus/Royal Eagles geloof blijft houden in een goede afloop. Het is uiteindelijk aanvoerster Lisa van den Adel die wel nauwkeurig is vanachter de vrije worplijn en zo voor de 68-63 winst voor Renes/Binnenland zorgt.

Scores: Lisa van den Adel 14, Inez van Hulsen 11 (+ 9 rebounds, 5 assists), Jantine Kraak 11 (+ 6 rebounds), Gabriëlle van den Bosch 10, Janine Guijt 8, Lotte Sant 7 (+ 5 rebounds), Maxime Essenstam 4 (+ 5 rebounds), Chermensa van la Parra 3.

Loon Lions

Volgende week is er in verband met de nationale bekerfinales geen competitieprogramma. Op zaterdag 1 april speelt Renes/Binnenland vervolgens in Landsmeer de uitwedstrijd tegen landskampioen Loon Lions.