BARENDRECHT – De vrouwen van Lintex-Binnenland/Rotterdam zijn er niet in geslaagd om een vijfde en beslissende wedstrijd af te dwingen in de halve finale van de play-offs tegen Loon Lions. In een zeer goed gevuld Topsportcentrum Rotterdam won de Landsmeerse formatie na een ruststand van 36-38 met 52-68 en bereikte zo de finale van de play-offs.

Voor titelhouder Lintex-Binnenland/Rotterdam betekent de uitschakeling dat de vorig jaar veroverde landstitel niet geprolongeerd zal worden. Desondanks kan het terugzien op een goed seizoen waarin wel, net als in het seizoen 2013-2014 de Nederlandse beker en Final Four werden gewonnen. Zeker met de wetenschap dat het team door zware blessures van Leonie Kooij en Eline Kasius bijna het gehele seizoen twee belangrijke speelsters moest missen. Met de uitschakeling sluit Binnenland ook een periode van vijf jaar af waarin de wedstrijden gespeeld werden in het Topsportcentrum Rotterdam en wellicht ook een periode van 15 jaar eredivisiebasketball.

Wedstrijd

De eerste scores in de vierde ontmoeting in deze play-off serie zijn voor Loon Lions (0-4) maar Zera Butter en Shay Selby trekken de score weer snel gelijk. Loon Lions blijft vervolgens wel aan de goede kant van de score zonder dat het weg kan lopen bij Lintex-Binnenland/Rotterdam. Het probleem bij de formatie van coach Joost van Rangelrooy is echter dat alleen Zera Butter en Shay Selby scorend de kar trekken. De andere speelsters geven scorend niet thuis waardoor aan het eind van het kwart er een 20-24 stand op het scorebord staat.

In het tweede kwart zien we hetzelfde beeld; Loon Lions steeds op voorsprong en Zers Butter en Shay Selby die voorkomen dat de marge verder oploopt . Bij 28-35 lijkt er toch een klein gaatje te ontstaan maar hetzelfde duo zorgt er uiteindelijk voor dat het verschil bij rust nog maar twee punten is (36-38).

Na rust scherpen beide ploegen de verdediging nog wat verder aan zodat de scores schaarser worden. Corine Manuputty mengt zich scorend dan ook in de strijd en zij zorgt ervoor dat halverwege het kwart de stand op 43-43 komt. Lintex-Binnenland/Rotterdam krijgt dan voldoende kansen om de wedstrijd te doen kantelen maar verzuimd. Loon Lions profiteert vervolgens wel en weet weer op een 43-49 voorsprong te komen.

Heel even lijkt na een score van Linda Appers aan het begin van het vierde kwart Lintex-Binnenland/Rotterdam nog een laatste poging te willen doen om de wedstrijd naar zich toe te trekken, maar het missen van opgelegde scoringsmogelijkheden laat Loon Lions niet onbestraft. Onder aanvoering van Myrthe Beld slaat Loon Lions het beslissende gat (45-58). Lintex-Binnenland/Rotterdam heeft vervolgens niet meer de energie om te antwoorden en uiteindelijk kan de ploeg uit Landsmeer met 52-68 deze zege binnenhalen en bereikt op basis van deze halve finale en het gehele seizoen terecht de finale van de play-offs.

In de andere finale greep Lekdetec.nl de laatste strohalm door in Amsterdam met 65-75 te winnen van CTO Amsterdam en zo de stand op 2-2 te brengen. Aankomende woensdag zal in die serie in Bemmel de vijfde en beslissende wedstrijd worden gespeeld.

Scores Lintex-Binnenland/Rotterdam: Zera Butter 20 (+ 8 rebounds), Shay Selby 19 (+ 6 rebounds), Corine Manuputty 6, Michelle Zantman 3, Linda Appers 2, Rianne de Roos 2.