Sport: Basketbal

BARENDRECHT – Na de winst op Punch van zaterdagavond mogen de heren van Binnenland weer mee strijden om het Amateur Kampioenschap van Nederland. Een overwinning op de Delftse studenten was noodzakelijk om volgende week in een onderling duel met Red Giants uit te maken wie er als de nummer één de final-four in gaat. De Barendrechters deden wat ze moesten doen en begonnen na een trage start toch nog goed te draaien. Zo werd de winst (76-47) gedurende de twee heft veiliggesteld.

De tegenstander Punch staat bekend om zijn zakelijke basketbal. Veel screens en passes om de vrije man te vinden en openschoten te creëren. Eigenlijk heel simpel, maar zo effectief. Dat is precies wat ze in de beginfase deden en Aarnoudse Binnenland had moeite om dit goed te verdedigen. Hierdoor pakten de gasten in het eerste kwart een voorsprong van 11-14. In het vervolg voor rust herpakte het thuisteam zijn niveau. Vooral in verdedigend opzicht bracht de korte pauze een ommekeer. Met veel pressie werd het spel van de tegenstander ontregeld en dit resulteerde weer in open lay-ups in de aanval. Zo kwamen de gasten zeven minuten niet tot scoren in tegenstelling tot de thuisploeg. Met een 19-0 run werd een knock-out uitgedeeld. Ook Paz Costa zag deze wending; “Veel wedstrijden zijn we erg goed gestart, maar nu een paar wat minder. We hebben de kwaliteit om dit te herstellen en dat was vandaag (Zondag 17 april 2016) ook zo in het begin van het tweede kwart.” Zo werd de ruststand met een driepunter bepaald op een 35-25 voorsprong.

Ook in het derde kwart bepaalde Aarnoudse Binnenland weer het tempo van de wedstrijd. De tegenstander had totaal geen grip meer op het veelzijdige spel van de thuisploeg. Er kon door coach Kazanakovas dan ook rustig door gewisseld worden. En zo stond er om de vijf minuten een andere samenstelling in het veld en kon de coach tevreden toekijken. Hij zag onder andere een prachtige spindribbel met bonus van De Jong, een sterk spelende Trommelen en de derde dunk van Van Vilsteren. De laatste periode was er eigenlijk nog maar één hoogtepuntje, maar die kwam van de hand van de tegenstander. De afscheidnemende Koen Nooy dunkte de bal keihard over de verdediging van de Barendrechters. Hierbij kreeg hij ook de handen van het thuispubliek op elkaar. Voor Punch zit het seizoen er nu op en Aarnoudse Binnenland kan zich op gaan maken voor het duel tegen de koploper en daarna de afsluitende Final Four.

Coach Vitas Kazanakovas over de wedstrijd: “Een prima wedstrijd in voorbereiding op de komende finales. Heel mijn selectie heeft vandaag (Zondag 17 april 2016) in diverse samenstellingen kunnen spelen als preparatie op deze wedstrijden. Ondanks dat we vandaag (Zondag 17 april 2016) wat te traag starten werd het juiste energieniveau en pressie nog wel gevonden. Hierdoor hebben we uiteindelijk gewoon goed werk afgeleverd. Het team heeft zin in de belangrijke wedstrijden die nu voor de deur staan en we hopen daar dan ook een mooi resultaat te boeken.

Topscoorders: Sjoerd van Vilsteren 14, Sander Trommelen 10 en Floris de Jong 10.