Basketbaldames Lintex-Binnenland verliezen bekerfinale

BARENDRECHT – [Foto’s + Video] De vrouwen van Lintex-Binnenland zijn er niet in geslaagd om voor de derde keer op rij de nationale bekerfinale te winnen. In een herhaling van de vorige twee edities waarin Lintex-Binnenland de winst pakte, was het het nu Lekdetec.nl dat er met de Carla de Liefde Trofee van door ging. In een met bijna duizend man nagenoeg uitverkochte sporthal De Driesprong in Barendrecht werd het na een ruststand van 27-31 in een enerverend duel uiteindelijk 57-66 voor de regerend landskampioen. De beslissing viel pas in de laatste twee minuten van de wedstrijd waar Lekdetec.nl zich het koelbloedigst toonde. Bij Lintex-Binnenland eindigde alleen een goed spelende Rachel Roubehie-Fissa (19 punten) en Lisa van den Adel (11 punten) in de dubbele cijfers.

De openingsfase ogen beide ploegen zenuwachtig en tot 6-5 gaat het gelijk op. Rachel Roubehie-Fissa is dan de eerste die de schroom van zich afgooit en met 11 punten, waaronder 3 driepunters, Lintex-Binnenland op een 17-9 voorsprong zet. Als dan in de buzzer van het eerste kwart Shari Jeffrey er nog een drietje ingooit is de marge zelfs 10 punten (12-22). Daar waar de thuisploeg het eerste kwart overheerst is het Lekdetec.nl die met een zone in het tweede kwart Lintex-Binnenland in verlegenheid brengt en zo de wedstrijd weer naar zich toe kan trekken. Na een driepunter van Linda Appers wordt het nog wel 27-16 maar daarna is de Barendrechtse koek in het tweede kwart helemaal op. Lekdetec.nl is de enige nog scorende ploeg en heeft bij rust de bordjes verhangen (27-31).
Na rust is het echter weer Lintex-Binnenland dat de bovenliggende partij is en na opeenvolgende driepunters van Zera Butter en Rachel Roubehie-Fissa wordt het 40-35. De wedstrijd golft op en neer en de vele supporters zitten in een heerlijke bekerambiance op het puntje van de stoel. Lekdetec.nl komt weer langszij (40-42), maar toch is het de thuisploeg die met een voorsprong het kwart kan afsluiten (45-44). Lekdetec.nl lijkt in de eerste minuten van het laatste kwart de finale te beslissen (47-56), maar Lisa van den Adel brengt Lintex-Binnenland met 7 punten weer dichterbij (54-58) en met nog 2 minuten op de klok is het zelfs 57-58 na een score en rake vrije worp van Rianne de Roos. Lekdetec.nl wet vervolgens wel te scoren waarna Lintex-Binnenland een aantal kansen verprutst. De thuisploeg is dan genoodzaakt om de klok te stoppen, maar de Bemmelse formatie is koelbloedig vanaf de vrije worplijn en weet zo na twee verloren finales de beker wel binnen te halen. Voor Lintex-Binnenland is de Supercup de enige prijs die hierdoor dit seizoen behaald werd omdat de play-offs ook buiten zicht zijn.

Scores: Rachel Roubehie-Fissa 19 (+ 8 rebounds),), Lisa van den Adel 11 (+ 9 rebounds, 5 assists), Zera Butter 7 (+ 9 rebounds), Rianne de Roos 7 (+ 8 rebounds), Linda Appers 6, Shari Jeffrey 3, Eline Kasius 2 (+ 6 rebounds), Esther Fokke 2.

Lekdetec

Aankomend weekend speelt Lintex-Binnenland wederom tegen Lekdetec.nl. Dan echter voor de competitie en is de plaats van handeling Bemmel.

Video: BarendrechtNU

(Op alle video's berust copyright. Video's mogen zonder toestemming v.d. maker niet worden gekopieerd of worden overgenomen.)

Fotograaf: Jordi Menheer, BarendrechtNU

(Op alle foto's berust copyright. Foto's mogen zonder toestemming v.d. fotograaf niet worden gekopieerd of worden overgenomen.)