Basketbaldames naar halve finale bekertoernooi

BARENDRECHT – De vrouwen van Lintex-Binnenland hebben afgelopen dinsdag door een mooie 73-58 zege op Dozy BV Den Helder de halve finale van het nationale bekertoernooi bereikt. De regerend bekerhouder was met name na rust in een echte bekerwedstrijd veel beter dan de opponent uit Den Helder. Bij rust was de stand met 33-32 nog bijna in evenwicht, maar na rust nam de thuisploeg snel het heft in handen en bouwde de voorsprong langzaam maar zeker verder uit. Vooral verdedigend maakte de ploeg van coach Joost van Rangelrooy het verschil. Vijf Binnenland–speelsters eindigde uiteindelijk in de dubbele cijfers, Zera Butter met 21, Rachel Roubehie-Fissa met 15, Eline Kasius met 10 en Lisa van den Adel (11 punten, 11 rebounds) en Rianne de Roos (13 punten en 10 rebounds) tekenden voor een double-double.

Na de wedstrijd werd in het clubhuis van CBV Binnenland door ex-bondscoach Meindert van Veen de loting verricht voor de halve finale. Hierbij werd Lintex-Binnenland gekoppeld aan het CTO-Amsterdam (te spelen in Amsterdam) en Loon Lions moet afreizen naar Bemmel voor een ontmoeting met Lekdetec,nl.

Wedstrijd

De opening van de wedstrijd is voor Dozy BV Den Helder, ondanks dat Rianne de Roos namens Lintex-Binnenland enkele malen scorend kan doorkomen (5-11). Lintex-Binnenland mist enkele makkelijke scores om dichterbij te komen waardoor de Helderse formatie de voorsprong tot het eind van het kwart kan behouden (17-21). Het tweede kwart is het Zera Butter de Lintex-Binnenland bij de hand neemt en bij 25-24 de eerste voorsprong voor de thuisploeg op het bord zet. Beide ploegen scherpen dan de verdediging nog wat verder aan waardoor vanaf dat moment de scores duur zijn en het verschil minimaal blijft. Bij rust is het voordeel wel net aan de kant van Lintex-Binnenland met 33-32.

Na rust lijkt Dozy BV Den Helder de wedstrijd in handen te nemen (33-36), maar opeenvolgende driepunters van Zera Butter en Lisa van den Adel brengen Lintex-Binnenland op 39-36. Vanaf dat moment loopt de thuisploeg steeds verder weg waarin met name Rachel Roubehie-Fissa het voortouw neemt. Via 45-39 loopt het verschil snel op naar 52-39. De productie stokt dan echter even waardoor Dozy BV Den Helder het verschil aan het einde van kwart drie weer terug kan brengen naar 6 punten (54-48). Rachel Roubehie-Fissa en Eline Kasius zorgen er bij de start van kwart vier weer voor dat het verschil tot boven de 10 punten wordt gebracht (64-48). Vanaf dat moment speelt Lintex-Binnenland gecontroleerd de wedstrijd uit. Dozy BV Den Helder doet wel verwoede pogingen maar Lintex-Binnenland heeft overal een antwoord op. Als uiteindelijke Zera Butter diverse malen vanaf de vrije worplijn de trekker mag overhalen is de wedstrijd beslist en eindigt uiteindelijk in 73-58.

Scores: Zera Butter 21 (+ 6 rebounds, 7 assists), Rachel Roubehie-Fissa 15 (+ 5 steals), Rianne de Roos 13 (+ 10 rebounds), Lisa van den Adel 11 (+ 11 rebounds, 5 assists), Eline Kasius 10, Esther Fokke 3.

Loon Lions

Aankomende zaterdag speelt Lintex-Binnenland in Landsmeer om 19:30 uur tegen Loon Lions. Wederom een belangrijke wedstrijd in de strijd om de play-off plaatsen.

Lintex-Binnenland naar halve finale bekertoernooiDe vrouwen van Lintex-Binnenland hebben door een mooie 73-58 zege op…

Geplaatst door Binnenland Dames 1 op woensdag 27 januari 2016